torsdag 28 maj 2015

En liten skatt i brevlådan

Jag har en vän vars lilla gulliga dotter gillar att baka.
Jag hade ett par bakböcker liggande som jag inte använder, så jag tänkte att hon kunde få dem. Man ska ju uppmuntra den unga generationen :), och sånt man inte använder ska man ge till såna som använder det. Så jag skickade dem till henne per post.

Igår låg ett brev i min brevlåda. Ett egenhändigt tillverkat tackkort med fina ord i och hjärtan och allt. Och så ett armband! Ett jättefint armband i grönt och rosa och vitt - mina finaste färger! :)
Den lilla sötingen hade tillverkat ett armband åt mig, av gummisnoddar. Hur fint som helst! Se bara:




Jag har på mig det hela tiden, förutom när jag tog bilden (det gjorde sig finare på bordet, när det kom till att fotografera det :)). Tack finaste V! Jag blev jätteglad! :)



Idag var det soppmiddag. Jag gjorde sparrissoppa för första gången.


SPARRISSOPPA

3 potatisar
ett knippe grön sparris
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
smör
2 dl vitt vin
2 dl grönsaksbuljong
2 dl grädde
salt, vitpeppar
(färsk timjan)

Strimlat, knaperstekt bacon


Skala och skiva potatisen. Hacka löken fint. Ta bort den hårda nederdelen på sparrisarna, och skär av topparna (spara topparna till garnering). Hacka resten av sparrisen i mindre bitar. Hacka vitlöksklyftan.
Lägg potatis, lök, vitlök och sparris i en gryta. Fräs i en klick smör.
Häll på vin, buljong och grädde och låt koka under lock tills potatis och sparris är mjukt.
Mixa med en stavmixer.
Egentligen hade jag tänkt ha i färsk timjan i soppan också, men glömde. Men jag hade lite på istället, och det smakade utsökt! :) Så nästa gång ska jag ha det i också.

Servera med bacon och sparristopparna, och gärna ett glas vitt vin. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar