onsdag 27 maj 2015

När en tant får hjälp

Jag gillar ju blommor och sånt. Jag kan aldrig låta bli att köpa nån liten växt till ute, alltid finns det NÅT mer jag vill ha...

Men att gräva och greja, det mäktar jag inte med längre.
Som tur är så har jag starka karlar i min närhet som gärna ger mig ett handtag om jag ber om det :). Jag har Andreas, och så har jag Petter, och så har jag ju Albert - min käre svärson!

Idag fick jag hjälp av Albert ute. Han trimmade runt äppelträden där det växte knähögt med nässlor. Sen planterade vi om lite humle - eller han planterade, jag tittade mest på :).
Och så planterade han om lite jordgubbar också.

Jag själv gick fick äntligen tummen ur igår och köpte juteväv så jag kunde göra i ordning mina fina kryddlådor!



Här finns gräslök, citronmeliss, nån vanlig mynta, chokladmynta samt en afrikansk mynta. 


I den här lådan finns citrontimjan, oregano, rosmarin och kryddsalvia. Och nåt mer som jag för allt i världen inte kan komma ihåg namnet på! :)




En bild från vår hörna nedanför sovrumsfönstret. Här har vi morgonsol och eftermiddagsskugga! 

Nöjda höns i kvällssol...

Min solrosor tar sig! :)


Andreas och hundarna.


Och kvällens middag blev ost- och skinkpaj med en jättegod sallad. Albert hade haft i basilika i salladen också, det var verkligen en hit!

Såhär gjorde jag pajen:

OST- OCH SKINKPAJ


Pajdeg:
200 g smör
5 dl vetemjöl
5 msk grädde/mjölk/vatten


Tärna smöret, noppa ihop med mjölet, ha i vätskan och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i en form. Grädda i 200 grader i mitten av ugnen, ca 10-15 minuter.

600 g rökt skinka, tärnad

5 stora ägg
5 dl gräddmjölk
10 cm purjolök, finhackad
3 dl riven ost
3-4 msk riven parmesan
salt, vitpeppar


Vispa ihop ägg och grädde, salta och peppra.
Ta ut formen ur ugnen. Strö purjon jämnt i formen. På med skinkan i ett jämn lager. Ovanpå har du ostarna, och sedan häller du över äggstanningen.

In i ugnen ca 20 minuter, 225 grader. Se till så färgen blir fin och äggstanningen har stannat. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar