torsdag 21 maj 2015

Väldigt fluffiga rabarbermuffins

Jag höll på och bakade hamburgerbröd idag, och kom då på (eftersom det är lång jästid på dem) att jag ju hann baka lite muffins emellan också. Ett dåligt förslag, visade det sig eftersom min ork tog slut mitt i... Men efter att ha gråtit en skvätt, torkat tårarna och vilat en stund, så lyckades jag slutföra alltihop :).

Och muffinsen blev verkligen KANONgoda!! Jag har alltid varit lite skeptisk mot muffins, mina muffins blir gärna sådär torra och smuliga och platta.
Men jädrar i min lilla låda vilka fina muffins det blev idag! Och rabarber som är så gott också, så syrliga och goda i den söta muffinsen. De här ska jag baka igen redan i helgen tror jag :).

SAFTIGA RABARBERMUFFINS 12 stycken


ca 4 dl hackade skalade och hackade rabarber
1 msk potatismjöl
2 msk strösocker

Smeten:
150 g smör

2 dl strösocker
3 ägg (jag använde förstås från våra egna höns, därför blev muffinsen så gula :))
3 msk lemoncurd
1 tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker

2½ dl vetemjöl


Börja med att skala och hacka rabarber. Jag hackade dem ganska smått, typ i ½-centimeterstärningar.
Blanda med potatismjöl och socker i en skål. Låt stå.

Skär smöret i tärningar och kör ev. i mikron i 10 sekunder för att smöret ska bli lite mjukt. Häll i sockret och vispa med elvisp till en slät smet. Tillsätt äggen ett i taget, rör om mellan varje.
Tillsätt lemoncurd och rör om. Till sist blandar du bakpulver, vaniljsocker och mjöl, och häller i smeten och rör den jämn.

Häll av ev. vätska från rabarberna, och tillsätt dem sedan i smeten och rör om bara så det blandar sig.

Klicka i smeten i 12 normalstora muffinsformar. Jag hade en sån där muffinsform i teflon som jag la pappersmuffinsformarna i.

Sen in i ugnen som ska vara 200 grader. Det tar ungefär en kvart, men håll koll!

Vill man så kan man ju pudra med florsocker vid servering, men det är mest för syns skull - de här  muffinsen är så himla goda precis som de är! 


Nygräddade!

Serverad ljummen, med ett glas mjölk...mums!

Det syns till och med hur saftiga de blir! :) Och se så gula... Men då måste man ha finägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar