tisdag 19 maj 2015

En veggofavvis

Den här har jag skrivit om förut, men jag gör olika varje gång när det gäller lasagne - så här kommer den igen :) Idag gjorde jag dessutom en lite mer snabbvariant - skippade att göra ostsås och hällde istället lite grädde i själva grönsaksröran. Blev finfint!

VEGETARISK LASAGNE

1 gul lök
15 cm purjolök
2 morötter
2 vitlöksklyftor
½ dl tomatpuré
2 msk grönsaksfond
1 stor burk Keso
1 burk krossad tomat
2 dl grädde
salt, svartpeppar, oregano, paprikapulver samt lite socker


Hacka lök och purjolök, riv morötterna grovt. Hacka vitlöken.
Fräs i en gryta i lite olja så det blir mjukt men inte tar färg.
Häll  i tomatpuré och fond, låt fräsa lite och blanda sen i Keso och krossade tomater, samt grädde. Smaka av med kryddorna. Det ska vara ganska smakrikt.

Varva i en ugnsform, sås och lasagneplattor om varandra. Börja med såsen i botten och avsluta även med såsen, och gärna lite riven ost ovanpå. Jag hade också en halvdöd basilika som jag hackade och strödde över.

In i ugnen, 225 grader i ca 20 minuter. Men håll koll! Den blir gärna bränd ovanpå, ser du att det blir så så täck med grillfolie.

Äts med sallad!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar