lördag 9 maj 2015

När man inte hittar ett recept

på rabarberkaka som känns ok - ja, då hittar man på ett eget :).
Och det slog väl ut, tycker jag. 



RABARBERKAKA som inte är så sötsliskig



rabarber efter behag (jag behagade ta fyra stänger på ca 30 cm styck)
3 ägg
1 dl socker
2 dl vetemjöl
100 g riven mandelmassa

rivet skal av en ½ citron
knappt 100 g smör
malen kardemumma
pärlsocker


Slanta rabarbern. Smörj och bröa en springform (ca 24-26 cm).
Vispa ihop ägg och socker med elvisp.
Vänd ner vetemjölet, och tillsätt mandelmassa och citronskal.
Häll smeten i formen. Fördela rabarbern över. Pudra lite kardemumma över.
Hyvla smöret och fördela över.
Ställ in i ugnen, 175 grader i ca 30 minuter (eller tills kakan fått fin färg och inte känns kladdig).

Strö lite pärlsocker över när du tagit kakan ur ugnen.
Den här kakan är förstås söt eftersom det är en sockrig kaka. Men den blir inte sådär sötsliskig och FÖR söt helt enkelt. Inte om man har rejält med rabarber i i alla fall :).




Rabarberkakan satt fint med lite vaniljvisp till, efter en lunch bestående av laxsoppa (recept HÄR), efter att jag och Andreas och hans föräldrar hade varit ute på loppisrunda. Det var Sveriges längsta loppis längs kanalen, och jag gjorde allt några fynd :). Men dem ska jag fota imorgon.

Och imorgon är det också dags för afternoon tea som jag har skrivit om förut! Jag ska fota alla snittar och godsaker som vi ska bjuda på. Mer om det imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar