fredag 8 maj 2015

Lite för mycket på en dag...

Ofta orkar jag ju inte så mycket.
Men ibland får jag liksom för mig att göra allt på en gång. En sån dag har det varit idag.

Vi har städat lite. Jag har bakat en rabarberpaj. Vi har varit och handlat samt hämtat hem pågen från skolan. Sen hämtade vi en fin hylla som jag fick till skänks.
Sen har jag lagat till en laxsoppa (som ska ätas en annan dag), och så har jag lagat kvällens middag - ädelostfylld, smördegsinbakad kycklingfilé, med ädelostsås och en sallad.

Att baka in kycklingfilé (eller annat) är ju plättlätt, men blir lite festligt och väldigt gott! :)
Jag stekte kycklingfiléer i ugnen först, bara lätt saltade och pepprade.
De fick svalna lite när de var klara, och sen skar jag dem i ca 1 cm tjocka skivor, en och en. Mellan skivorna bredde jag lite mjukost med ädelostsmak, och så monterade jag ihop filéerna igen och smetade på lite mjukost till, innan jag lyfte över filén på en bit smördeg som jag slog in filén i. Tryckte ihop skarvarna, penslade med ägg, och så in i ugnen - 225 grader i kanske en kvart.

Såsen gjorde jag enklast möjliga: Lika delar grädde och creme fraiche i en kastrull, i med en hackad vitlöksklyfta, vispa ihop och koka upp. Smaka av med salt och peppar. 







Men nu får det vara färdigstökat! Nu är jag alldeles slut som artist, så nu får det bli datorhäng, webb-tv och drinkar i ett par timmar innan jag slocknar.

Ha en skön helg, allihop!







2 kommentarer:

  1. Mums, så gott detta låter! Måste prövas. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova tycker jag :). Man kan ju baka in t ex fläskfilé också - eller köttfärs!

      Radera