söndag 10 maj 2015

Ett trevligt teparty

Idag var det så dags för det afternoon tea som jag har bakat för under veckan. Förutom att det är roligt att bjuda hem vänner och få tid och ro att sätta sig en stund och pratas vid, så är det roligt att ha ett projekt sådär. Bra för mig också, tänker jag, rent terapeutiskt - att försöka träna mig i att planera upp något, få med alla delar, skriva listor på vad som behövs, handla det, och sen strukturera upp det så att allt hinns med. Och sen se det färdiga resultatet! Och så förstås - dokumentera det.

Och jag tror faktiskt att jag kan säga att det blev bra med det jag planerade och genomförde! Alla verkade hitta nåt de gillade, det "oooh"-ades och "aaah"-ades kring bordet, och det togs om flera gånger. Det glädjer hela mig :).

Det här fanns att välja på (förutom en mängd olika tesorter): 


Tunnbrödssnittar - dels med rostbiff, pepparrot och cornichons, och dels med skinkost och rökt skinka. Och så små snittar på pumpernickel med räkröra på. Räkröran gjorde jag på räkor, fint hackad rödlök, hackad färsk dill, majonnäs, creme fraiche, salt, peppar, pressad citron och en gnutta socker.



Små sandwiches, dels med lax och en röra på philadelphiaost, hackad färsk dill, citronsaft, salt och peppar. Och dels några med gurka och en röra på philadelphiaost, hackad färsk dill och gräslök, salt och peppar. Bred röran på rostbrödskivor, lägg kallrökt lax respektive gurkskivor på hälften av bröden, och lägg över de andra bröden och tryck ihop lite. Skär bort kanterna. Dela på diagonalen en gång, och sen en gång till så varje blir till fyra sandwichar.




Överst shortbread, nederst mazarinkaka.


SHORTBREAD

250 g smör
1½ dl socker
½ tsk salt
1 tsk vaniljsocker
4½ dl vetemjöl
2 dl maizenamjöl


Se till så smöret är rumsvarmt. Vispa det smidigt. Tillsätt socker, vaniljsocker och salt och arbeta ihop.
Sikta ner vetemjöl och maizenamjöl och arbeta ihop med händerna till en deg.

Kavla ut degen på ett bakplåtspapper till en rektangel, ca 7-8 mm tjock. Skär i lagom bitar (eller för all del, ta ut med nåt fint pepparkaksmått eller nåt :)). Flytta isär dem så de ligger några millimeter ifrån varandra, och nagga dem sedan med en gaffel.

Ställ in i kylskåpet i en halvtimme. Värm ugnen till 150 grader under tiden.
Ställ in plåten med kakorna i ugnen, strax under mitten. Grädda i ca 25-30 minuter. De ska helst inte ta färg.

Låt svalna på plåten innan du börjar hantera dem.

MAZARINKAKA

175 g smör
1 ägg
10 droppar bittermandelarom
1½ dl grädde
½ dl sötmandel
3 dl socker
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
½ tsk bakpulver


Smält smöret i en kastrull, ställ för att svalna. Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa ihop ägg, bittermandelarom och grädde i en skål. Hacka sötmandeln fint, jag använde en stavmixer. Blanda med sockret. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål.

Häll i sötmandeln och sockret i ägg- och gräddblandningen. Rör om (inte vispa).
Häll även i mjölblandningen, och vänd försiktigt ner den. Till sist tillsätter du smöret, och blandar till en jämn smet.

Häll i en smord och bröad springform, 24-26 cm i diameter.

In i ugnen, nedre delen, i ca 45 minuter.

Låt svalna lite, och vänd upp på en tallrik så undersidan kommer upp.

Blanda ihop drygt 1 dl florsocker med pyttelite vatten (man får ta droppvis, det behövs inte alls mycket) så det blir en glasyr, och bred ut den ovanpå kakan. 




Överst citronkaka, nederst fudgebrownies. På lilla fatet rabarberkaka. 


CITRONKAKA

Deg:
2½ dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör (rumsvarmt, eller så kan man mikra det i ca tio sekunder. Det gjorde jag.)


Kräm:
3 ägg
2 dl socker
½ dl vetemjöl
rivet skal av 1 citron
saften av citronen

Dekoration:
Florsocker


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ingredienserna till degen i en skål och arbeta ihop till en deg med händerna. Platta ut degen i en form, ca 25*25 cm (jag klädde formen med ett bakplåtspapper först för säkerhets skull).
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Vispa under tiden ihop ägg och socker och tillsätt mjöl, citronskal och citronsaft.
Häll krämen över kakan och grädda ytterligare 10 minuter.
Pudra florsocker över den varma kakan och dela i mindre bitar när den svalnat. 

FUDGEBROWNIES (recept från hembakat.se, HÄR)




RABARBERKAKA som inte är så sötsliskig



rabarber efter behag (jag behagade ta fyra stänger på ca 30 cm styck)
3 ägg
1 dl socker
2 dl vetemjöl
100 g riven mandelmassa

rivet skal av en ½ citron
knappt 100 g smör
malen kardemumma
pärlsocker


Slanta rabarbern. Smörj och bröa en springform (ca 24-26 cm).
Vispa ihop ägg och socker med elvisp.
Vänd ner vetemjölet, och tillsätt mandelmassa och citronskal.
Häll smeten i formen. Fördela rabarbern över. Pudra lite kardemumma över.
Hyvla smöret och fördela över.
Ställ in i ugnen, 175 grader i ca 30 minuter (eller tills kakan fått fin färg och inte känns kladdig).

Strö lite pärlsocker över när du tagit kakan ur ugnen.





Scones, ihoprörda på måfå. Inte så fina, så receptet skriver jag inte ut. Men de var goda :). 



Ja, det var skojigt :). Men nu är jag trött.... Solen skiner ute och jag har lite att plantera och så, men jag tror inte att jag orkar mig ut. Kanske om jag lägger mig och vilar en kvart först. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar