fredag 1 maj 2015

En besvikelse och en klassisk hit

Igår var det ju som bekant valborgsmässoafton.
Egentligen gillar jag att gå och titta på majbrasan. Det är lite stämningsfullt med körsången och allt.
Men orken fanns inte riktigt där, och därmed inte lusten heller. Vädret var dessutom lite dystert, så vi var hemma istället. Ibland har det hänt att det har eldats här hemma på gården också, men så blev det inte igår.
Men vi åt tvårätters, och så drack jag en drink (jag är lite inne på San Fransisco nu sen förra helgen :)). Och så tittade vi på webb-tv. En mysig valborgsmässoafton!

Men alltså, maten blev lite av en besvikelse. Varmrätten alltså.
Jag har i många år tänkt koka nässelsoppa, för det har jag faktiskt aldrig ätit.
Men nu hade det så käckt växt nässlor i en pallkrage här, så då tänkte jag att NU minsann, NU ska det bli av! Och jag hade verkligen stora förhoppningar på den där soppan, för det låter ju väldigt gott, och alla säger att det är så gott!
Och jag hade verkligen allt gott i - finfina nässlor som jag förvällde, vitlök, vitt vin, grädde, buljong...ja, ni hör ju. Kan ju inte misslyckas! Och när jag smakade av så smakade det jättegott!

Men sen var det så att jag hade tänkt mig pannkakor med färska jordgubbar och grädde till efterrätt, så jag kokade soppan först och lät den stå, medan jag gräddade pannkakor. Sen värmde jag på soppan lite.

Och då, när jag så förväntansfullt högg in på soppan (som jag toppat med finfina räkor och hackad gräslök och allt) så - MÄH - inte alls gott!! En jättekonstig bismak, lite beskt nästan! Fy så besviket. Jag åt några skedar men sen fick det vara bra.
Så det receptet lägger jag inte ut här, för det KAN ju vara jag som har gjort nåt tokigt. Kanske tål inte soppan att värmas upp igen sådär?...jag vet inte.

Men snygg blev den ju, så jag visar bilden i alla fall: 






Som tur var så hade vi ju pannkakor till efterrätt! :) Och DE var inte äckliga, minsann! Alldeles knallgula dessutom, som alltid när man gör dem på riktiga ägg (riktiga ägg = ägg från glada, bortskämda höns som gått ute i det fria och pickat i sig vad de vill ha!)
Färska jordgubbar därtill, och så lättvispad grädde förstås. Och så fanns det en liten liten slatt med hemmagjord hallonsylt kvar, så den slatten tog jag vara på. Mums!




__________________________________________


Idag har vi varit och handlat. Imorgon åker vi nämligen en sväng till dottern med pojkvän och hälsar på, och då vill jag ha med mig matkassar till dem. Ja, jo, de överlever fint även utan mina matkassar. Men mammahjärtat vill så gärna....
Sen har vi städat, så nu är det fint och fräscht här hemma igen :).
Nu sitter jag här en stund vid datorn och slösurfar och bloggar och så. Det här är verkligen en favoritplats för mig. Alltså, inte bara just för att jag har datorn här, men för att jag gillar själva stället liksom. Precis vid fönstret, jag ser ofta mina höns där utanför. Just nu stod grannens Casper och ville in till matte och husse, ser jag ;)....
Och jag har köpt ett par pelargoner och ställt i fönstret. Pelargoner ska jag ha i alla fönster i sommar. DET är sommar, det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar