tisdag 28 april 2015

Syrligt, vårigt, friskt!

Jag har en liten kakbok som bara innehåller typ tio recept. Den är pytteliten och har en magnet på baksidan så man kan sätta den på kylskåpet. Nån sån där pryl som jag fått nån gång av nån, minns inte ens när eller av vem. Det kan ha varit nån som tänkte slänga den men jag räddade den. "Lilla Kakboken" heter den.



Där i finns bland annat det bästa receptet på kladdkaka! Och ett finfint recept på chokladbollar.
Men jag har liksom inte tänkt på att testa fler recept där i. Den där kakboken hänger där år ut och år in, men jag har inte tänkt på att den finns knappt.

Men igår började jag bläddra i den. Och då hittade jag bland annat ett recept som jag blev sugen på att testa - Citronbakelser!

CITRONBAKELSER


Deg:
2½ dl vetemjöl
½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g smör (rumsvarmt, eller så kan man mikra det i ca tio sekunder. Det gjorde jag.)


Kräm:
3 ägg
2 dl socker
½ dl vetemjöl
rivet skal av 1 citron
saften av citronen

Dekoration:
Florsocker


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ingredienserna till degen i en skål och arbeta ihop till en deg med händerna. Platta ut degen i en form, ca 25*25 cm (jag klädde formen med ett bakplåtspapper först för säkerhets skull).
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Vispa under tiden ihop ägg och socker och tillsätt mjöl, citronskal och citronsaft.
Häll krämen över kakan och grädda ytterligare 10 minuter.
Pudra florsocker över den varma kakan och dela i mindre bitar när den svalnat. 





Eftersom krämen gjordes på ägg från våra egna höns så blev den verkligen knallgul! Passande i en citronkaka :)


Det här blev verkligen gott! Ganska söt och mäktig, men citronen gör att den ändå känns frisk. Jag vet inte om det är just en bakelse, även om den heter så. Men kanske om man serverar med några färska hallon och en klick grädde till? Det skulle nog vara en succé! :)
Fast den var kalasgod som den är!
Jag planerar en afternoon tea framöver, och då tänker jag definitivt ha med den här. 

2 kommentarer:

  1. Det här blir säkert gott. Gillar den lite syrliga smaken som citronen brukar ge. Vackert också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt för sent svar! Jag hoppas att du har testat och tyckte om det :).

      Radera