måndag 6 april 2015

En väldigt o-matig påsk!

Nej, inte har det blivit så mycket matlagande den här påsken, inte.
I fredags hade vi besök av dottern med pojkvän, och pojkvännens familj. Kärt besök, och vi bjöd på smörgåsfika med en massa olika bröd och pålägg - även lite påskigt som sill och ägg (och för all del ugnsstekt kycklingfilé - fast det känns som lite bisarr påskmat. Söta påskkycklingen liksom! :D)

I lördags följde jag med Andreas till Huskvarna. Det vankades skivmässa. Jag och Wilmer satt i bilen, jag orkade inte med in på mässan med alla människor och allt ljud och alla intryck. Så jag och Wilmer satt och läste lite, sov lite, och var ute och gick en stund. Efter en och en halv timme och Andreas ut - utan så mycket som en pytteliten singel. Han hade inte tjackat nåt alls! Så det var den skivmässan....
Men utflykten var ju trevlig, och på hemvägen stannade vi och åt pizza. Så ingen matlagning den dagen heller.
Igår var vi bortbjudna till kära vänner på middag. Det blev tacos (bl a med en fantastiskt god bönsallad till!...den ska jag göra framöver och lägga ut recept på!). Så - ingen matlagning igår heller.

Men idag...ja, idag lagade jag lite mat. Trots feber och halsont. Men det var lättlagad mat. Och påskig! Och lite somrig, faktiskt :).
Sill, färskpotatis, gräddfil med gräslök, ägghalvor med majonnäs och dill, samt lite grönsaker. Åh så gott!! Färskpotatisen var förstås utländsk och inte alls som den fina, svenska som kommer om nån månad eller så. Men gott var det...









Och på eftermiddagen ansträngde jag mig lite och bakade påskiga bakelser till oss.
Senaste 2-3 påskarna har jag tänkt att göra de här gamla klassikerna. Men varje år har jag kommit ihåg det försent, och då har persikohalvorna varit slut på ICA...
Men i år var jag förutseende :)

Jag bakade drömtårta efter DET HÄR RECEPTET - men skippade då grädden emellan. Istället hade jag grädde på, och så en persikohalva så det liknar ett ägg. Simpelt, men gott! :)



Sen har jag mest legat och vilat idag. Wilmer har försökt vårda mig - eller mest varit lite häpen att mammi bara ligger där och nyser och harklar sig. Han har suttit ovanpå mig och väldigt noga betraktat mig. 

 Den lilla tungan hamnar ofta lite utanför när han blir sådär häpen....


Sen flyttade han över till kudden bredvid min för att komma ännu närmare och se mammi....väldigt mycket närbild blev det...


Mitt lilla glädjepiller... <3


Men nu är påsken så gott som över! Imorgon är det vardag igen. Men våren, den är kvar....





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar