onsdag 15 april 2015

Kålsoppan som blev grönsakssoppa

Idag var jag sugen på lite soppa till lunch. En kålsoppa, tänkte jag mig.
Men det finns ju så många goda grönsaker, så det blev inte bara kål - långt ifrån.
I kålsoppa har man ju ofta morötter och lök också. Men jag gillar ju purjolök också, så det tog jag i. Och så är jag ju rätt så nykär i stjälkselleri, så det var jag ju tvungen att ha i också! Plus att jag hade skurit lite för mycket paprika i morse till frukosten, så det som blev över där slängde jag i också.
Allt hackat i lagom bitar, fräste jag i smör i en gryta så det blev blankt och lite mjukt. Sen på med lite sirap, och så vatten och grönsaksfond och en skvätt soja. Salt och vitpeppar, så var det bara att låta sjuda en stund, så var det klart!
Nu har jag soppa till flera luncher. Gott!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar