söndag 26 april 2015

Riktig chaffismat

Ägg- och korvmacka är ju av tradition mat för riktiga långtradarchaffisar. Man tänker sig en hel-/halvsunkig vägkrog, man tänker sig en massa hel-/halvsunkiga chaffisar i rutiga skjortor och lortiga jeans och en ful keps.

Men hey, ägg- och korvmacka är gott! Och det behöver inte vara ett dugg sunkigt :).

Idag på dan bjöd vi med min mamma på Afternoon Tea på ett ställe här i närheten. Gott var det, och jättemysigt, och mätt blev man!
Men framåt kvällen skulle vi vara ganska hungriga igen, räknade jag ut när jag skrev matsedeln. Och skrev därför dit de där ägg- och korvmackorna som kvällsmat.
Och mycket riktigt blev vi lite hungriga, så då gjorde jag dem :).

I botten hade vi ett köpt surdegsbröd som jag rostade lite. Korven stekte jag ganska hårt i tunna skivor, och äggen var förstås från våra egna höns och därför extra goda :). Dem saltade jag lite lätt på när jag stekt dem.
Allt togs fram till bordet, så fick man montera sin egen macka som man ville. 





Min ville jag ha såhär:
Först bredde jag tunt med majonnäs på botten. På med bladspenat, och så det stekta ägget. Några korvskivor på, en tunn skiva med saltgurka, några skivor av tunt skivade romanticatomater - och så lite grovmalen svartpeppar på toppen!
Och inte att förglömma - en klick senap bredvid. 





Gudars så gott! Och enkelt om man vill ha nåt matigt, men ändå inte är sugen på en hel stor måltid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar