onsdag 8 april 2015

Smidigt när man är sjuk




Att koka långkok när man ligger med drygt 39 graders feber kanske en del inte tycker låter så lockande.
För mig känns det som det ultimata! Långkok är ofta väldigt lite arbete på - det står ju bara där sen och kokar medan jag ligger i sängen och snorar och feberyrar :)

Så idag körde jag igång en riktigt mustig köttfärssås redan på förmiddagen vid elva.
Jag hackade en gul lök, 10 cm purjolök, 3 vitlöksklyftor och några selleristjälkar, fräste i lite olja och hade sen i 800 g blandfärs som jag lät brynas. I med en burk finkrossade tomater, några matskedar tomatpuré, lite worchestershiresås (stavas det så?...jag orkar inte ens kolla), lite HP-sås, paprikapulver, vitpeppar, svartpeppar, en kycklingbuljongtärning, oregano, salt, lite socker....ja, jag tror det var allt. Rör om, och sen på med locket och gå och lägga sig igen.

Sju timmar senare kokade Andreas pasta, jag hällde i en liten skvätt creme fraiche och grädde i såsen, och så åt vi en väldigt god pastamåltid. Lite finriven parmesan på, och lite grönsaker till....aaaah! Slank till och med ner fastän jag är så febrig och inte har nåt vidare smaksinne.
Och mycket köttfärssås blev det, så är jag sjuk en annan gång så är det smidigt att plocka fram ur frysen!





Igår gjorde jag också nåt hyfsat smidigt.
Jag stekte på några kotletter, bara så de fick en fin färg. La dem i en stor gryta och saltade, och i en annan gryta gjorde jag en vanlig brunsås. Hällde på såsen på kotletterna, och lät dem sen puttra där medan Andreas skalade potatis och kokade dem.
När potatisen var klar var kotletterna klara, och såsen hade blivit sådär riktigt mustig och god av att kotletterna kokade där i!
Ärtor och inlagd paprika och cornichons åt jag till. 






Nu ska jag vila vidare. Jädra feber alltså... Häck väck!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar