lördag 18 april 2015

Som ett kasst mobilbatteri

Alla vet väl hur det blir när ens mobilbatteri blir kasst. Det går förvisso att ladda upp, men sen laddar det ur sig lika snabbt igen. Man kan bara ringa små korta samtal, för man vill ju inte plötsligt stå med en helt död mobil. Helst skickar man sms bara, det drar mindre ström.
Varje natt lägger man mobilen på laddning. Varje morgon vaknar man och är glad att batteriet är fulladdat. Man snålar och sparar på strömmen under dagen. Om man bara låter mobilen vara och inte använder den så mycket under dagen, då kanske man har halva batteriet kvar till kvällen. Om man har tur :).
Ibland mitt på dan blir mobilen helt svart. Slut på batteri! Man kan panikladda lite i en kvart så har man lite ström sen så man åtminstone kan ringa ett kort samtal om det skulle behövas. Eller skicka ett par sms.
Att surfa för mycket är det inte tal om - då får man planera så man kan ladda emellanåt, annars skiter det sig. Vissa saker, som att t ex se en hel film eller så, det går bara inte! Men det kan man ju leva med.

Det är jag som är det där dåliga mobilbatteriet! Exakt sådär funkar jag! Jag kom att tänka på det idag när mitt mobilbatteri var nästan slut och jag var tvungen att ladda. Exakt sådär är jag!
Och såklart kan man klara sig på ett kasst mobilbatteri om man måste - man får planera lite mer bara, och man får avstå från vissa saker. Men såklart går det! :) Ett kasst mobilbatteri är bättre än ingen mobil alls. Så man gör det bästa av det, helt enkelt!
Så när jag ligger i sängen med en filt över mig och blundar - då laddar jag. Det sa Andreas idag när jag låg där. "Ligger du på laddning älskling?" :)

Men nu har jag laddat så batteriet nog funkar för lite smågrejer ikväll. Sånt som att slösurfa, glo på tv och dricka romåcola. Najs :)


Idag har vi haft en ganska skön dag. Vi åkte med lite mat till min mamma, och så har vi sovit middag, och så åkte vi iväg till Brygghuset igen, där vi var förra helgen och fikade. Men idag åt vi mat där, och det var mysigt och roligt :).
Vi har hunnit vara in till Kyrkornas Secondhand, där jag hittade en sån där bra ställning för bakplåtar ni vet, där man kan ställa plåtarna ovanpå varandra när man bakar så man slipper ha dem liggandes över hela köket.
Och så köpte jag en jättefin linneduk i ljusblått, lite rutigt. 25 kronor!!
Andreas, han köpte en väggampel åt mig, en som jag ville ha. Och så hittade han en sån fantastiskt rolig och fin grej som han också köpte till mig, men den ska jag blogga om en annan dag :). Den förtjänar ett eget blogginlägg!


Igår lagade jag förresten en väldigt god middag. Eller VI lagade - Andreas grillade kycklingfiléer, medan jag gjorde råstekt potatis smaksatt med lime och ingefära och rödlök. Och så gjorde jag en gudomligt god rödvinssås! Den ska jag skriva ut receptet på nån dag när jag har tid och ork.
Jag gjorde även en "fuskbearnaise" som jag hittade recept på, men inte smakade den så mycket bea, inte.... Men den var god ändå :). Ingen bea, men en god sås.
Och så sallad på det.
Det här fick min mamma en stor portion av idag. Lite helgfin mat till henne också! :)




Imorgon ska jag börja dagen med att baka lite gott bröd. Sen åker vi på bilpromenad, med picknickkorg i bagaget och kameran välladdad!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar