torsdag 9 april 2015

En gammal goding och en ny bekantskap

Det känns som att jag gör långkok veckan lång - idag blev det karelsk stek, "Karjalan paisti" igen! Ni vet köttgrytan jag skrivit om förut, den som är finsk och brun och nästan utan kryddor, men så fantastiskt god så den bara smälter i munnen :). Receptet hittar ni HÄR.




I vanliga fall brukar jag bara ha lite rivna morötter till den här rätten. Men idag gjorde jag en sallad.
Och en grönsak som seglat upp högt på favvolistan på sistone här hemma, det är stjälksellerin! Har ni inte någon erfarenhet av den, så köp och testa! Den är fantastisk både i såser och grytor och inte minst rå i sallad. Krispig och ger en liten sting. SÅ himla god! Man kan äta stjälkarna bara som de är också, kanske med lite dipp till :).

Men idag när vi var och handlade hittade jag nåt annat som såg spännande ut. Pak Choi!
Såhär står det på förpackningen: "Krispiga, milda och saftiga stjälkar med smakrika gröna blad. Pak Choi är god att skiva ner rå i en sallad eller bryna lite lätt i smör. Utmärkt för wokpannan."




Och pak choi är snygg att bara se på :). Och den var sannerligen god också! Den ska jag ha oftare i sallad, och prova att göra annat med också. Jag kan slå vad om att den skulle bli jättegod om man wokade den med lite ingefära och flingsalt, t ex....



En annan grönsak som jag tänkt på ibland är mangold. Jag vet inte om jag nånsin har ätit mangold. Men jag vill testa! Kanske kan jag odla lite i mina pallkragar nu till sommaren?...

2 kommentarer:

  1. Mangold är gott! Lite som spenat, fast godare och färgen är roligare också.
    Selleri har jag nästan alltid hemma, till sallader, dip-grönsak, köttfärssåsen och grytor och gratänger. Mycket användbar till fiskrätter med sin sälta.
    Pak choi har jag kvar att prova. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mangold har jag skrivit upp nu på min "KÖP FRÖER"-lista :).
      Selleri...hur kan jag ha levt utan selleri i alla år? Tur att man blir äldre och klokare :).
      Berätta sen vad du tyckte om pak choi!

      Radera