tisdag 21 april 2015

En kalasdag!

Idag har det varit många minnen.
Det är fjorton år sen som min lille påg kom till världen. Ett argt litet (nåja, fyra kilo...) knytte som knöt nävarna och vrålade ut sin ilska. Och jag kände genast att han var MIN :).

Det har varit många glada skratt med och åt min lille Räka genom åren. Han var en riktig entertainer när han var liten, sådär lillgammal och rolig och väldigt snusförnuftig - och VÄLDIGT envis! Det är inte bara utseendet han ärvt från sin mor, nämligen... Vi är så lika i tanken att jag ibland nästan blir rädd.
Jag hittar ingen bra bild från när han var nyfödd, men här är han ett par år - förstå hur kär jag är i de där ögonen!! :)




Och här är en bild på honom och mig. En tidig selfie från när han var typ fem år...



Den här veckan är pappavecka, men som tur är så kommer ju pågen hem till sin gamla mor varje dag efter skolan, innan han skjutsas eller hämtas till far. Så också idag! Så när han kom hem fick han förstås den största grattiskramen som finns att uppbringa hos mor :).
Och när Andreas kom hem fikade vi och firade förstås - självklart hade jag bakat en tårta också, det ska det vara på en födelsedag. En chokladbolltårta var önskemålet, och det fixade jag.



CHOKLADBOLLTÅRTA ca 10 bitar

9 dl havregryn
3 dl strösocker
300 g smör
1,25 dl kakao
ca 1 dl mjölk
1 msk kaffepulver


Choklad (blockchoklad eller nåt annat, efter smak och önskemål)
Pärlsocker eller kokos, eller vad man nu vill ha på


Lägg alla ingredienser (utom förstås choklad och pärlsocker) i en stor skål. Smöret ska vara rumstempererat och skuret i bitar.
Vispa ihop det hela med en elvisp, till en jämn och fin smet.
Platta ut smeten på en tallrik, jämnt och fint.
Smält chokladen och pensla på. Strö över pärlsocker/kokos/annat. Jag valde pärlsocker.

Låt stelna i kylskåpet i en halvtimme.
Färdigt!

En jättesmidig och god tårta. Vem gillar inte chokladbollar liksom? :)




Sen dukade vi förstås fint också, jag och Andreas. Med serpentiner, och så hittade Andreas en ballong i skåpet. Den band han fast så tjustigt på pågens stol :D...skareva så skareva!!







Doris var förstås med och kollade - det KAN ju trilla ner en tårta på golvet! :) Plötsligt händer det, tänker Doris!




Sen körde vi pågen till hans far, innan vi åkte hem och lagade mat.
Alltså, min ork är verkligen nere på botten numera. Jag är så trött, det känns som seg sirap i hela kroppen JÄMT. Och i huvudet.
Så maten blev enkel idag med. Pasta med en enkel sås.
Men jädrars så god!! Den här gör jag om fler gånger!


EN JÄMRANS GOD PASTASÅS

1 rödlök
10 cm purjolök
½ röd paprika
3 stjälkar stjälkselleri
2 vitlöksklyftor
2 pkt bacon
2 msk tomatpuré
1 burk Mutti finkrossade tomater
1 skvätt grönsaksfond
svartpeppar, vitpeppar, lite socker



Sätt igång pastavattnet. 
Hacka alla grönsakerna, strimla baconet. Fräs i en gryta i lite rapsolja tills det blir varmt och mjukt och baconet är lite stekt.
Ha i tomatpuré, rör om. I med de krossade tomaterna, fonden, och smaka sedan av med peppar och socker och ev. salt (behövdes inte, tycker jag).

Låt puttra medan pastan kokar klart.

Och självklart intogs middagen ute på vår lilla "uteservering" :). Där ska jag äta middag varenda dag då vädret tillåter hädanefter. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar