fredag 24 april 2015

Fredagsmiddag på en knapp halvtimme

Idag var som en vanlig fredag. Jag vaknade tidigt eftersom sonen kom vid halv åtta och ställde sina grejer i hallen, innan hans far skjutsade honom vidare till skolbussen. Eftersom sonen bor varannan vecka hos mig och varannan hos pappa, och vi byter på fredagar, så gör de så - så finns allt här sen när sonen kommer hem från skolan!
Hundarna vrålade som besatta förstås när de hörde att det gick i dörren, och jag vaknade och kunde inte somna om.

Men jag låg kvar och drog mig ett tag. Sen grejade jag lite här hemma - släppte ut höns, tvättade en maskin tvätt, diskade lite för hand (eftersom diskmaskinen krånglar), bäddade sängen...och vilade lite emellanåt. 


Andreas kom hem vid halv två som vanligt på fredagar. Vi hann vila lite innan vi drog iväg för att hämta upp sonen på skolan, för vidare färd till ICA för att handla lite gott till kvällen och sen en sväng till systemet. Här skulle göras drinkar, nämligen :)

Det kan låta som en ganska lugn fredag för alla er andra. Men för mig var det fullspäckat, och jag var hemskt glad att fredagsmiddagen som var planerad, var så enkel.
Det här har jag skrivit om tidigare, men jag gör det igen - för det här är en sån där fantastisk rätt som man kan laga just på fredagar när man kanske har fullt upp ändå! Medan pastavattnet kokar upp och pastan sen blir färdig, så har man gjort världens godaste pastasås.

Skär lövbiff i strimlor. Bryn i en gryta i lite smör. Salta och peppra, och lägg sen i strimlade soltorkade tomater. Rör om, och rör sen i lika delar grädde och creme fraiche. Ha i lite soja om du vill, smaka av med salt och peppar om det behövs, och låt sen puttra på svag värme.
Under tiden skär du färska champinjoner i skivor, och steker på i lite smör i en stekpanna. Salta och peppra.

Sen är pastan klar, och även champinjoner och lövbiffgryta! :)
Bara att servera med lite grönt.




Och så drinkar till kvällen då!
När vi var i Karlstad på hotellweekend för ett tag sen så drack vi San Fransisco-drinkar när vi var ute och åt.
Det blev jag lite sugen på igen, så vi köpte vodka, apelsinjuice, och sen (istället för grenadin och bananlikör), sån där drinkmix på ICA.
Det blev finfina, festliga drinkar som vi satte glittriga sugrör i. Gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar