måndag 13 april 2015

Det går inte så bra nu

Jag har ju varit förkyld och febrig, men precis tillfrisknat. Men orken och kraften kommer inte riktigt sådär fort. Igår orkade jag upp och äta frukost, men sen var det stopp. Totalt stopp. Både fysiskt och psykiskt.

Idag var det väldigt trögt också. Mest låg jag i soffan och läste, med en liten hund på magen.
Men på eftermiddagen blev min påg sugen på att baka kladdkaka, så då gjorde vi det. Så när Andreas kom hem stod fika på bordet - resterna av gårdagens hallon- och bananpaj, och så den ljumna kladdkakan.
Gott som sjutton! Jag gör alltid efter det här receptet, det blir alltid lyckat! :

KLADDKAKA


150 g smör
3 dl strösocker
2,25 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
6 msk kakao
3 ägg
½ tsk salt


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och ställ undan. Smörj och bröa en form.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör om. Blanda i äggen, och häll sedan i smöret och rör om ordentligt.

Grädda i ca 25 minuter. Servera lite avsvalnat med lättvispad grädde. 







Middag lagade jag också sen, efter ett ha sovit nån timme. Idag blev det fiskgratäng!
Men eftersom jag helst vill ha lax, och männen i mitt liv inte alls vill ha lax, så gjorde jag en form till mig och en till dem. Alla nöjda och glada.

Såhär gjorde jag min:

LAXGRATÄNG MED STING


2 laxfiléer
2 dl creme fraiche
1 msk tomatpuré
½ tsk sambal oelek
1 dl purjolök
½ dl stjälkselleri
5 babyplommontomater
salt, svartpeppar, vitpeppar
riven ost


potatismos med äggulor och lite riven ost i

Lägg laxfiléerna i en smord ungsform, i mitten. Se till så det finns plats över på kanterna för moset.
Vispa ihop creme fraiche, tomatpuré och sambal. Ha i lite av den hackade purjolöken. Salta, peppra.
Hacka purjo och selleri, dela tomaterna itu.

När fisken är halvklar, ta ur den ur ugnen och spritsa ut moset runtomkring. Häll på såsen på fisken (salta först på fisken!). Strö över tomater, selleri och purjo, och sprid riven ost över.
In i ugnen igen, 250 grader, tills moset fått fin färg!

Ät gärna med ärtor eller med riven morot. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar