torsdag 16 juli 2015

Beprövad favorit

Idag hade jag en plan om att göra en falukorvsgratäng med morötter och potatis och tomatkross och lite annat. 
Men plötsligt kändes det inte alls roligt. Plötsligt var jag istället sugen på ugnsstekt falukorv och persiljestuvade morötter och blomkål! 
Så det blev det idag. Korven åkte in i ugnen, potatisen sattes på kokning, och sen la jag blomkålsbuketter och skivade morötter i en kastrull, hällde på vatten så det nästan täcktes, saltade och sen kokade jag det hela en stund. 
Under tiden smälte jag smör i en gryta, redde med vetemjöl, vispade i mjölk till lagom konsistens. Salt, peppar och massor av hackad persilja. 
När morötter och blomkål var lite al dente, hällde jag av vattnet och vände i grönsakerna i stuvningen. 
Ungefär då var potatisen och korven klar, och det var bara att servera! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar