fredag 17 juli 2015

Semester!

Jag vet. Jag är sjukskriven sen hundra år tillbaka och har därmed ingen semester. Jobbar man inte så har man heller ingen semester, så är det ju.
Men jag räknar ändå som att jag går på semester idag. För idag gör Andreas det, och det betyder att han kommer att vara hemma mycket och vi kan göra roliga saker ihop, och det blir nåt helt annat än att vara ensam hemma hela dagarna :).

Så jag rivstartade semestern med att åka till frissan och klippa mig och slinga håret. På sommarn gillar jag att vara blond. Och det blev jag minsann. Blondare än jag varit sen jag var tre år eller nåt :)



Men bilden ljuger lite, för sådär korthårig blev jag inte. Nog för att hon tog nån decimeter lite drygt, men fortfarande är det nedanför axlarna.
Kul med lite uppfräschning ibland, och nu var det verkligen på tiden!

När vi kom hem gjorde jag mig en sommardrink. Ljus rom, Sprite Zero, citron, frysta hallon samt is.

God!




Och redan på förmiddagen hade jag gjort färdigt kvällens middag. Den stod bara där i kylskåpet och gottade sig och väntade på att bli uppäten.
Det här har jag tipsat om minst tre gånger vid det här laget, men det kan aldrig tipsas nog - för det här är något helt makalöst gott! En tonfisk- och räkroulad.....MUMS!
Funkar precis lika bra som förrätt, som en hel middag. 



TONFISK- OCH RÄKROULAD

1½ dl vatten
1 dl grädde
50 g smör
1½ dl vetemjöl
3-4 ägg

Koka upp vatten, grädde och smör. Tillsätt mjölet. Rör tills smeten släpper från kastrullen. Låt svalna något.
Rör i äggen ett i taget, rör kraftigt mellan varje. Bre ut i långpanna med smort bakplåtspapper på.
Grädda i nedre delen av ugnen, 200 grader ca 20 minuter.

Under tiden gör du röran: Blanda tonfisk (på burk, i vatten), kokt hackat ägg, vispad grädde, hackad rödlök, majonnäs, räkor, dill, salt, peppar och citron. Blanda det torra först och ha i grädde och majonnäs sen, så har du koll på när det blir lite lagom "kladdigt".
När botten har svalnat, brer du på röran som på en rulltårta. Sen rullar du bara ihop och låter gärna stå till sig i kylskåpet nån timme, innan du skär i skivor. Dekorera med färsk dill, citron samt räkor!


Det här MÅSTE ni prova! Helt fantastiskt gott är det, det tycker i alla fall jag och alla som har ätit det här. Det är flera som har önskat det i repris när de kommer hit igen på middag ;)




Glad fortsättning på sommaren på er, allihop! :)

2 kommentarer:

  1. Jag sparar detta i mitt moln, som Anitas roulad :)
    Låter grymt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Perfekt :D...hoppas att du gillar den!

      Radera