söndag 12 juli 2015

Vad är grejen med mojitos?

Jag har odlat mynta i en låda här utanför. Alla säger att mynta sprider sig som ogräs. Det är sant. Hela lådan dignar över av mynta nu.
Så då tänkte vi att vi skulle dricka lite mojitos nu i helgen! Det är ju gott, säger alla. Jag har druckit det nån gång men minns inte att det var sådär överväldigande gott. Men jag kan ju minnas fel, resonerade jag, och så införskaffade vi allt som behövdes. Mynta fanns ju i överflöd, men ljus rom, lime, sodavatten och sockerlag fixades fram.

Jag tog en del pressad lime, en del sodavatten och två delar rom. Mortlade myntan och hade i glaset, och fyllde sen på med sodavatten. Pyntade med lime och mynta. Den mortlade myntan såg ut som spenat....
Och visst var det helt drickbart. Men alltså...SÅ gott är det väl inte? Eller gjorde jag fel?






Om nån har ett toppentips på mojito så får ni mer än gärna langa fram dem!
Eller för all del andra tips på vad man kan göra med mynta. Jag har både en vanlig sort, en afrikansk samt en chokladmynta. Vad gör man?
För väldigt mycket mynta blire...



2 kommentarer:

  1. Vi gjorde mycket iste för några år sedan när vi hade en massa mynta, Vi gjorde en stor laddning vanligt påste (favoriten var en smak som jag tror heter Brazilian baia), sötade med socker och/eller honung och smaksatte med finhackad mynta. Så fick det bli riktigt kallt innan vi avnjöt vårt iste. Går säkert att variera i det oändliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, lät som ett bra tips för eventuella varma dagar :). Tack!

      Radera