torsdag 2 juli 2015

Nu är värmen här!

Och det med besked.
Jag och min lille påg gav oss på att baka kanelbullar. Vi tänkte oss att vi skulle göra typ såna små kanelgifflar man kan köpa i påse. Lite större bara.
De blev jättestora. Plus att de välte omkull, nästan allihop, i ugnen och blev jättefula.
Men ack så goda!
Jag ska fota lite imorgon och även skriva receptet, för det blev väldans gott. Och vi hade en lite ovanlig ingrediens i degen.

Till middag lagade jag Club Sandwich. Ugnsstekta kycklingfiléer, halverade så det blev två tunna skivor. Rostat bröd, delat till två trianglar. Bre majonnäs på varje triangel. Lägg sallad på den ena, sen skivad rödlök, sen skivad fetaost. På med kycklingen, sen lite stekt bacon, och så på med locket.

Till det gjorde jag några potatisklyftor med en (för mig) ny twist - jag skar klyftor och la i en form. Sen blandade jag i en mugg: 3-4 msk balsamvinäger, lika mycket rapsolja samt ett par teskedar honung. Vispa runt ordentligt så allt blandar sig.
Sen hällde jag det över potatisklyftorna, och så på med flingsalt, svartpeppar och några färska kvistar av oregano. In i ugnen, 225 grader tills allt är ordentligt genomstekt och har fin färg.
Det blev KALASgott tyckte jag, kul med lite "nytt" när man gör nåt så vanligt som klyftpotatis!

Och så lite god tomat till.
Egentligen hade jag tänkt en klick bearnaise också på tallriken, men det glömdes bort och vi saknade det inte ett dugg :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar