måndag 13 juli 2015

Ibland blir det fel, men så rätt

Ni vet väl om att t ex Ahlgrens bilar är ett misstag? Man ville efterapa de amerikanska marshmallowsen, men det ville sig inte riktigt. Istället blev det små sega figurer som nån tyckte såg ut som bilar. "Oh well, vi kör väl på det då", resonerades det väl då - och vips hade man skapat en succé :) Och visst är bilarna tusen gånger godare än marshmallows, det tycker jag i alla fall!

Nu tror jag ju inte att det jag gjorde idag blir nån sån succé :), men nog blev det bra, alltid!
Jag såg igår på en matgrupp att en vän till mig hade gjort jordgubbskräm. ÅH så gott, tänkte jag...jordgubbskräm, det ska jag också koka! Jag har ju mängder av jordgubbar i frysen.

Men när jag tittade i frysen så kom jag på att jag har ju även mängder av hallon. Och hallon, det är minst lika gott som jordgubbar. Kanske om jag gör en hallon- och jordgubbskräm? GOTT!

Och så gjorde jag det.
Bara det att jag är lite feg när det gäller maizenan. Jag vill inte ha i för mycket för då blir det sådär klistrigt.
Så jag fegade och hade i alldeles för lite.

Men vad gör det, för det blev världens godaste hallon- och jordgubbssaftsoppa istället! :)

Såhär gjorde jag:

HALLON- och JORDGUBBSSAFTSOPPA

250 g frysta hallon

250 g frysta jordgubbar
8 dl vatten

1 dl socker
½ dl majsredning (Maizena eller annan sort)

2 tsk vaniljsocker
en skvätt pressad citron


Lägg hallon, jordgubbar, vatten och socker i en kastrull. Koka upp och låt sen sjuda i ca 10 minuter. Rör om ibland.
Rör ut maizenan i nån deciliter kallt vatten. Rör om ordentligt så allt löser sig.
Ta kastrullen från plattan och vispa ner maizenaredningen i bären. Ställ på plattan igen och koka upp hastigt. Ta av plattan igen och vispa ner vaniljsocker och pressad citron.
Häll soppan i en fin skål. Låt svalna.

Jag hade lite dåligt tålamod så jag smakade medan det ännu var ljummet. Men jag tänker vänta nu tills det blir alldeles kallt, och sen servera med is i :). Det måste ju bli läskande?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar