söndag 12 juli 2015

Sorgligheter och glädjeämnen

I torsdags dog min dator. Eller den föll i koma i alla fall.
Jag var ledsen (min sjukpenning tillåter inga större utsvävningar som t ex nya datorer bara sådär), men Andreas tröstade och sa att vi kunde köra den till en verkstad. Så det gjorde vi.
I fredags fick vi hämta hem den. Då var allt ominstallerat och alla bilder räddade (YAY!!!).
"Men den sjunger nog på sista versen", varnade datasnubben.

Men jag tänkte att nog håller den nåt år till nu när den fått en uppfräschning och allt.
Och jodå, den spann igång som en marskatt när vi kom hem. Gick finfint, och snabbt.
I två timmar.
Sen dog den. Den började skrika högt och gällt och skrev bara "nnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn" överallt. Jag förstod att slutet hade kommit. Vi hade kommit till vägs ände, jag och min dator. Så jag stängde av den och grät en skvätt. För det ÄR ju bara en världslig sak. Men för mig, i den situationen jag är, så är datorn ganska viktig. Inte viktig som att "utan dator dör jag!". Men det är på datorn jag grejar med mina bilder, bloggar, skriver, diskuterar på diskussionsforum, har ett lagom socialt liv på Facebook och sådär. Det är där jag hittar uppslag och idéer och inspiration och recept. Så jo...det kändes lite ledsamt. Jag började fundera på vad jag kan sälja så jag kan köpa mig en begagnad gammal härk att surfa på.

Men Andreas, han ser vad en ledsen fruga behöver. Om det så är en kaka mörk choklad på rätt dag i månaden, eller lite fotvård när livet är lite deppigt. Eller som nu - en ny dator.
Så igår tog han med mig till grannkommunen, till elektronikbutiken. Där köpte jag en nätverkskabel till honom, och han köpte en fin laptop till mig. Så himla ojämnt fördelat, så himla orättvist...men jag kan inte låta bli att ändå vara så glad.

Och nu sitter jag här, vid min nya fina dator med en kopp te och surfar runt och är så nöjd och glad igen :).

På förra datorn hade jag Photoshop, men inte på den här. Så jag laddade ner ett bildbehandlingsprogram från nätet så länge. Och testade att fixa till en bild från gårdagens middag. Så den kan jag ju passa på att visa: 



Hamburgare av fin nötfärs, producerad på en ekogård, slaktad på samma gård. Jag glömde baka hamburgerbröd mitt i all datoryra så vi fick ta Kneipp-bröd och grilla på lite. Gick finfint :). Och så bacon i, och ananas! Åh, den som gillar ananas bör prova ananas i burgaren. Gött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar