onsdag 15 juli 2015

Jag har rensat i kylen

Jag tror inte att jag är ensam om att ofta få över små slattar av grönsaker. En halv paprika, några färska champinjoner, ett par salladslökar och så vidare.
Då är det bra att planera in en middag som antingen är gryta eller gratäng - för *PLOPP* så försvinner alla små stackars kvarglömda slattar :).

Idag gjorde jag fiskgratäng. Jag hade vanliga frysta torskblock som jag la halvfrysta i en smord ugnsform och saltade och pepprade och pressade lite citron på.
Runtom hade jag då slattarna, hackade i lagom stora bitar. Ett par små rödlökar, en snutt purjolök, en salladslök, en halv röd paprika, ett par stjälkar selleri, typ fem färska champinjoner....ja, det var säkert nåt mer. Jag tog det jag hade.
Sen vispade jag ihop 2 dl creme fraiche med ungefär lika mycket grädde, och så det sista ur en burk bostongurka. Salt, peppar, lite paprikapulver, lite fiskfond. Och så hällde jag det på fisken och grönsakerna.
Sen massor av färsk, hackad dill på. En tomat som jag skar i skivor och fördelade på. En halv citron i halva skivor. Och så bara lite riven ost.

Och så in i ugnen, 225 grader i en halvtimme eller tills fisken är färdig. Under tiden kokade potatisen.

Det här är inte ens ett recept, för nästa gång tar jag nåt helt annat - det som finns i kylen då :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar