måndag 13 juli 2015

Biff Stroganoff på lövbiff

Jag har sagt det förr, men jag säger det igen - lövbiff är verkligen en superbra grej :) Aj löööv it ;)

Häromveckan när vi var och handlade så hittade vi fin, svensk lövbiff i fulkorgen. Kort datum, nedsatt pris. Vi norpade ett par paket och la i frysen när vi kom hem.
Idag tog jag fram dem. Det är också en av de bra grejerna med lövbiff - den tinar fort :)

Så gjorde jag en Biff Stroganoff. Väldigt smidigt med just lövbiff. Man gör gott och väl klart det medan riset kokar. Så det är vad man börjar med - sätter riset på kokning. Sen gjorde jag såhär:

BIFF STROGANOFF PÅ LÖVBIFF


800 g lövbiff
2 gula eller röda lökar
1 vitlöksklyfta
smör att steka i
2 tsk dijonsenap
5 msk tomatpuré
5 dl creme fraiche
ca 1 dl hackad persilja
en skvätt kalvfond
salt, svartpeppar


Skär löken i tunna strimlor. Hacka vitlöken. Fräs lök och vitlök i smör i en gryta.
Strimla köttet under tiden, i ca 1 cm breda strimlor. Lägg i dem i löken, låt allt fräsa tills det blir lite brynt.
I med dijonsenap och tomatpuré, rör om. Rör i creme fraiche, strö i persiljan och i med fonden också. Smaka av med salt och peppar.

Sen är riset förmodligen klart snart, och det är bara att äta :)
Idag serverade jag små romanticatomater till, och även gurkskivor och majs. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar