tisdag 7 juli 2015

Rostbiff - smidigaste maten!

Idag la jag nog typ fem minuter på matlagningen. Möjligtvis tio, om man räknar med att jag hämtade sallad ute och skar den.
Och ändå blev det så himla gott!

Jag gjorde rostbiff. Ja, man kan ju köpa färdig rostbiff i affärn om man vill. Men det finns ingen anledning eftersom den är nästan tre gånger så dyr än att göra själv (i alla fall om man hittar en fin bit svensk rostbiff för 109,-/kg som jag gjorde förra veckan).

Idag tog jag rostbiffen ur kylen, klappade in salt och grovmalen svartpeppar på den, la den i en ugnsform och ställde in i ugnen på 125 grader. En köttermometer i, som jag ställde på 64 grader.
Sen stod den där medan jag chillade vid datorn, lekte med Wilmer, somnade en stund samt var ute och pratade med hönsen.
När termometern pep och sa att det var klart, tog jag ut köttet, lindade in i grillfolie och lät stå. När den svalnat något ställde jag in den i kylskåpet.

När vi sen skulle äta tog jag fram potatissalladen som var över från i förrgår, blandade ihop en grönsallad och skar köttet i tunna skivor och...ja, sen var det klart :).





Perfekt mat att göra dan innan. Gott även när det är varmt, och enkelt att ta med på picknick eller till stranden :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar