måndag 19 december 2016

Den perfekta knäcken

Hur ska knäck vara tycker du? Mjuk och gräddig? Hård och knaprig? Eller nånstans mittemellan?

Min önskeknäck är hård till en början, men mjuknar snabbt och blir gräddig och seg. Jag brukar lyckas att få den exakt så, men det är ett funderande varje år eftersom jag aldrig lyckats skriva ner receptet. Men nu kommer det! :)


DEN PERFEKTA KNÄCKEN

2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl grädde
2 msk smör
en knapp dl hackad mandel

Blanda socker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt sedan koka på medelvärme. Rör om då och då.
Idag insåg jag att knäcken blir i mina ögon perfekt om den får koka upp till 130 grader. Annars kan man testa med kulprov - häll en tsk smet i ett glas med kallt vatten. Går smeten att rulla till en kula sen så är det färdigt. 

Men det är förstås bättre att kolla temperaturen med en termometer..
Sen rör man bara i mandeln och smöret, och ser till att smöret smälter. 


Sen använde jag ett litet halvlitersmått med hällpip för att hälla upp knäcksmeten i formar. Jag tog lite rapsolja på ett papper och smorde måttet inuti så att smeten inte fastnade. Funkade perfekt!
Och så dubbla knäckformar, då blir det stadigare. 


Så, nu vet jag hur jag ska göra nästa år också :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar