tisdag 6 december 2016

Mysiga tråkkakor

Varje jul botaniserar jag i Ernsts julbok som jag har i min ägo. "Jul med Ernst".
Inte så att jag nödvändigtvis gör så mycket som han tipsar om. Men att bara bläddra i den är lite småmysigt.
Imorgon börjar dessutom Ernsts julprogram på fyran, då tänker jag ladda med glögg och bänka mig framför tvn, helst med en brasa i kakelugnen också plus ett gäng sköna plädar och kuddar att bädda ner mig i.

Men idag har jag faktiskt bakat efter ett av recepten som han har i boken! Shortbread är ju så gott och så engelskt och ja...alltså inte världens mest fantasifulla kaka kanske. Men god i sin tråkighet (ungefär som Mariekex, fast godare då). Ernst hade dessutom apelsinsmak på sina, och det avgjorde det hela.

Jag följde hans recept så jag skriver inte ner det utan fotar av det. Jag följde exakt på pricken, förutom att jag utöver det rivna apelsinskalet (som var lite knöligt att riva eftersom apelsinerna hade börjat mjukna), även pressade i lite av apelsinsaften. Gott gott!
Och så kanske Ernst gillar brända små kakor, och om du gör det också ska du absolut köra dem i en halvtimme. Men om du som jag gillar alldeles lagom gräddade kakor, så räcker det gott med 20-25  minuter (håll koll).



Enkelt var det, och många blev det. Allt under julen brukar ju vara så svulstigt, inte minst allt julgodis med choklad och marsipan och nougat och allt vad det är. Då kan det vara gott med en enkel liten shortbread istället. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar