fredag 16 december 2016

Listor är min vän

När minnet inte riktigt räcker till, är det fiffigt med listor. Jag skriver listor om allt nuförtiden. Problemet är kanske att jag sprider dem överallt i huset och vet till slut inte var in viktiga lista finns.
Jag får hitta en lösning på det där. Nåt pärmsystem eller nåt.

Några listor som jag har just nu är t ex, matsedel för den här veckan och nästa. Handlingslista (utgår från matsedeln och fylls på efterhand). Frågor till rehabkoordinatorn. Och så en "To do"-lista inför jul.
Nästan inget på den sistnämnda listan är något "måste", men det finns sånt jag VILL göra innan jul. Bara det att alla de där VILL-grejerna dansade runt i huvudet, gick runt i en evig cirkel och gjorde mig helt stressad.
Så igår gjorde jag en lista av dem. Nu känns det tryggt. Det finns nån grej varje dag, men det finns även en "tom" dag, och så kan jag hoppa över en del av grejerna om det skulle behövas. Men på "doctor´s orders" ska jag egentligen ha NÅN grej i planeringen varje dag. Så jag liksom inte blir helt passiv.

Men idag har jag gjort dagens grej: bakat karelska piroger! :) Ett måste i varje finskt hem till jul.
Om karelska piroger skrev jag HÄR. Men jag skriver receptet här igen ifall länken inte skulle funka:



KARJALAN PIIRAKKA (12 st)

2 dl kallt vatten
1 tsk salt
2½ dl vetemjöl
2½ dl fint rågmjöl

Typ en halvliter risgrynsgröt, avsvalnat eller kallt

Rör ihop vatten, salt och mjöl till en deg. Det går kvickt med bara handkraft i en bunke, till och med för en reumatisk och orkeslös gammal tant som jag.
Ta upp degen (som är rätt stum och oelastisk och ser rätt grå och tråkig ut) på bakbordet. Dela i tolv delar.
Rulla varje del till en liten boll. Kavla ut till en tunn oval, typ 2-3 mm tjock.
Lägg en klick gröt på varje oval, bre ut nästan ut i kanterna. Vik sedan in kanterna och nyp ihop dem.

Grädda 10 minuter i mitten av ugnen, på 275 grader.
Pensla med smält smör så fort du tagit ut dem ur ugnen.

Låt svalna lite, och ät sen som de är eller med lite smör. Många gillar också äggsmör på, alltså kokt, mosat ägg blandat med smör. 






24 stycken gjorde jag idag. Några ska min mamma få, några ska svärsonen få, och resten har vi här hemma.
Och två ligger i min mage nu :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar