söndag 11 december 2016

Helgens mat

Igår hade vi en riktigt julig dag. Det började med brunch som bestod av ett litet "julbord". Jag hade nämligen rullat ihop typ åtti köttbullar, och allt det går ju sannerligen inte åt till jul. Så vi åt några av dem igår, tillsammans med prinskorv, rödbetssallad, tonfiskroulad med räkor (från fredagsmiddagen), och från delikatessdisken lite griljerad skinka, senapssill, sillsallad och Janssons frestelse. Andreas åt även några äckliga rullader och sånt, inget för mig ;). 



Sen åkte vi på julmarknad. Vi fick spenderbyxorna på oss verkar det som, för det var lite smått och gott som hängde med hem! Jag får ta lite bilder nån dag.
Mysigt var det också, och dottern och hennes pojkvän plus deras hund var med. Vi tittade på allt fint och drack glögg och det var jättefint allting!

Idag har jag inte gjort nån snabbmat direkt. Vi har ett tag haft en oxbringa liggande i frysen. Jag har aldrig förr vare sig lagat eller ätit oxbringa, men nu testade jag - en rödvinsglaserad variant. 



RÖDVINSGLASERAD OXBRINGA


ca 1 kg oxbringa
1 morot
2-3 gula lökar
en liten bit rotselleri
4-5 dl rödvin
ca 1-1½ l kalvbuljong 
salt, svartpeppar

2-3 msk honung
150 g rökt sidfläsk
10-15 färska champinjoner
10-15 schalottenlökar


Bryn oxbringan i en stekpanna i smör. Salta och peppra, och lägg över i en stor gjutjärnsgryta.
Hacka morot, lök och rotselleri grovt. Bryn dem i stekpannan med lite mer smör. Lägg över i gjutjärnsgrytan.
Häll vin och kalvfond i stekpannan, vispa ihop och häll sedan över i gjutjärnsgrytan. Se till så köttet täcks.
In i ugnen med grytan, ugnen ska stå på 100 grader.
Där ska det sen stå och gosa till sig i typ 6-7 timmar. Titta till efter några timmar och fyll på med lite mer vatten om det behövs.
Ta upp oxbringan, lägg på ett stort fat, lägg en skärbräda över och så en tyngd på (jag använde locket till gjutjärnsgrytan). Låt svalna.

Sila buljongen från grytan. Koka ner det till halva mängden. Smaka av med salt och peppar. Red av med mjöl eller maizena till en fin konsistens.
Ta 1-2 dl av såsen i en liten kastrull. Red av lite till och tillsätt honungen, koka upp och ställ sen undan. Det är det här du ska glasera köttet med sen.

Ställ ugnen på 225 grader, grilläge. Skär den avsvalnade oxbringan i lagom stora portionsbitar och lägg i en ugnsform. Pensla runt om med glaseringen, och ställ in i ugnen tills de blivit fina på ytan.

Under tiden skär du champinjonerna i halvor eller kvartar. Skala schalottenlökarna. Tärna sidfläsket i centimeterstora bitar.
Stek fläsket och lökarna en stund i smör. Tillsätt sen champinjonerna i några minuter. När allt är klart, häller du över det i såsen. Smaka av, kanske behövs det en liten klick honung i också?


Till det gjorde jag en blomkåls- och broccoligratäng. Koka upp blomkål och broccoli, ånga av och lägg i en ugnsform. Vispa ihop grädde och creme fraiche (ungefär hälften av varje). Strimla en mozzarellabit och blanda i grönsakerna, innan du häller på gräddblandningen (som du saltat och pepprat lite). Riven ost på, och så in i ugnen på 225 grader tills det fått fin färg. 



Ja, ni hör! Det var ingen snabbmat, jag höll på att ge upp innan det blev klart. Trött och fel dag att göra sånt här på.
Men gott blev det!
Ful bild blev det dock. Hopplöst nu när det är så mörkt ute och man inte kan fota i dagsljus. 

Men det är inte sista gången jag lagar oxbringa :). Jättegott och supermört!


Som om det inte var nog med allt slit med oxbringan så hade jag fått för mig att jag skulle göra ostkaka också. Men en kolhydratfattig variant. Såhär gjorde jag den: 

KOLHYDRATFATTIG OSTKAKA

500 g Keso
4 ägg
2 dl mandelmjöl (jag malde sötmandlar med en stavmixer)
1 tsk vaniljpulver
2 droppar bittermandelolja
1 tsk sötning


Jag vispade ihop allt med min Ankarsrum i ett par minuter. Sen hällde jag det i en smord ugnsform, och så in i ugnen på 225 grader. Den fick fin färg ganska fort, och då la jag på ugnsfolie.
Den stod nog i ugnen närmare en timme eftersom formen var mer hög än bred så att säga, så ostkakan blev rätt tjock.

Sen fick det svalna ordentligt, innan vi åt med grädde och blåbär!
SUPERgott, det ska jag göra fler gånger! Det var ju inte _exakt_ som riktig ostkaka, men nära ändå. 




Imorgon ska jag laga riktig snabbmat - en laxsoppa :). 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar