söndag 25 december 2016

En fröjdefull jul

Dan före dan var själva dan för oss i år. Den 23 december var dagen då vi firade jul här hemma. För det var då alla mina barn kunde vara här.
Jag och Andreas åkte till stan på förmiddan. Jag behövde köpa de sista julklapparna. Och eftersom ett par av dem var till Andreas så kunde inte han följa med mig runt i affärerna. Jag vågar inte gå runt på stan ensam eftersom jag är rädd att ramla. Så istället kom min fina dotter för att valla runt sin gamla mor :).
Sen tog vi en tur in på stora ICA där i stan. Så himla mycket folk så jag höll på att brista ut i helig julilska och kände att nästa dåre som står och tar upp hela gången där folk ska gå, genom att parkera sig och sin jättevagn där för att prata med nån bekant, den kör jag hälsenorna av.
Men jag lyckades behärska mig.

Sen hämtade vi upp dottern och hennes sambo och hundvalp, och så åkte vi hem till julefriden! Pyntade lite, alla mina barn och ett gäng hundar gick ut i skogen och hämtade hem en liten fin gran som dottern sen klädde. Och se så fin den blev! 



Och att låsa in en tomte eller två, det är en fin jultradition konstaterade svärsonen. Förra året var det en ensam tomte som fick sitta i buren, i år var de i alla fall två :)



Vi åt julbord som jag inte kom mig för att ens fota, men som var god som bara den. Jag säger det - visst är det flott att gå ut och äta julbord på restaurang. Men inget slår julbordet hemma!

Och sen hade vi julklappsutdelning. Jag tror att alla blev jättenöjda. Jag blev i alla fall hemskt glad för det fina som jag fick! Genomtänkta, fina julklappar.
Andreas hade ropat hem två fina tekoppar med fat från Tradera. Jag hade önskat mig dem så hett, och han köpte dem: 




Så fina och så lantliga! Engelskt porslin med ko-motiv :).

Johanna och Albert hade satt in pengar till Naturskyddsföreningen, som julklapp åt mig och Andreas. De vet exakt vad vi önskar oss! :) Dessutom hade de köpt miljövänligt diskmedel och såpavatten i fina flaskor. 



Och så fick vi även en fin kökshandduk, med pelargoner på. Pelargoner som är en av mina absoluta favoritblommor... :



Och Petter, min lille påg... Han hade gått och köpt en almanacka. Med ett så genomtänkt tema - miljö även där! 



Så himla fina julklappar. Så himla fina!

Igår åkte barnen så iväg för fortsatt julfirande på andra ställen. Kvar blev vi gamlingar. Idag sov vi till halv tolv... Det var himla skönt.

Hoppas att alla ni som läser också har haft en fin jul, och att fortsättningen blir lika fin! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar