onsdag 14 december 2016

Välbehövlig sömn

Inatt sov jag i 10½ timme, helt sammanhängande frånsett att Andreas kom och pussade och kramade mig hejdå när han skulle till jobbet. Då var jag vaken i kanske 20 sekunder. Så 10½ timme minus 20 sekunder då :).
Jag tror att jag behövde det.

Ute är det kallt men soligt och vackert, och med rimfrost i gräsmattan. Jag gick ut och släppte ut de stackars hönsen som snällt fått vänta i hönshuset tills matte behagade vakna.

Sen har jag bara smågrejat. Plockat undan i köket. Bäddat sängen lite. Dragit upp rullgardinerna. Tänt elljusstaken. Rastat hundarna och gett dem mat.

Nån gång nu under eftermiddagen väntar jag ett telefonsamtal. Tidigare under livet, i lite slitsamma perioder, har jag haft kontakt med världens bästa samtalskontakt. Hon är fantastisk på att lyssna, och framför allt på att visa mig andra vinklar på sånt jag hänger upp mig på. Hon kan även säga ifrån när jag beter mig helt stolligt. Ovärderligt! Alla borde gå på samtal hos en sån människa ibland, jag tror att världen skulle bli mycket bättre då.
Men tiden idag, när hon ska ringa, är lite flytande så medan jag har väntat satte jag mig vid köksbordet med en kopp te. Jag passade på att prova en av mina nya muggar också! Jag köpte dem igår i en köp- och säljgrupp på Facebook. Alltså Rörstrands Ostindia! Åh vad jag älskar den serien!
Vi har redan mattallrikar i Ostindia. Dem fick vi av en god vän till Andreas familj. Vi var där och hälsade på och i nåt sammanhang pratade vi om fint porslin, och jag sa att åååh, Ostindia är ju så himla fint och det ska jag skaffa mig när jag får tillfälle. "Men jag har sex såna tallrikar som jag inte använder. Vill du ha dem?". Säger den fantastiska lilla människan då. Så jag fick dem!

Och de här muggarna jag köpte igår var som nya i skick. Och jag fick dem billigt.

Skön att dricka ur var den också :)

Medan jag drack mitt te kollade jag på Arga Snickaren på mobilen. Jag tycker inte att han är så himla arg egentligen. Bara lite klar och tydlig :). 

Den fina värmeljusstaken som jag fick av systerdotter med familj, den tänder jag ofta. Ernsts klokord slår emot mig varje gång. 

Och Arga Snickaren ger också klokord. Han är nästan lika klok som Ernst!



I lördags var vi ju på julmarknad - jag, Andreas, dottern, dotterns sambo och deras lilla hund. En mysig julmarknad som vi var på även förra året.
Då köpte vi nog nästan inget (jo, jag köpte två fina ljusmanschetter av rönnbär, för 15,- styck..). Men i år hade vi plötsligt spenderbyxorna på, uppenbarligen :D. 


Den här blev jag kär i. Andreas höll med. Dels gillar jag halmpynt till julen, och dels är det ju ett par! HÄR skrev jag om min förkärlek till "parsaker" - alltså grejer som är ett par. Och det här paret som dansar så fint i sin halmring, verkar ju glada och nöjda på alla sätt. Fint :)

En enkel och genial julestjärna som man ju plättlätt skulle kunna göra själv - om man orkar.
Nu orkar inte jag, så jag köpte den här när jag hittade den, och nu hänger den på vår ytterdörr. 

Andreas blev sugen på att köpa hemgjort godis. Det ser helt fantastiskt gott ut, och jag vet inte om han tänkt sig att spara det hela till julen och ge bort eller så. Men annars tänker jag att...tja, godiset kanske blir lite dåligt om det sparas för länge. Jag får påtala det problemet för honom ikväll tror jag! Vi måste hitta en lösning på det ;). 


Sen var det en till grej jag köpte, nästan det bästa av allt. Men den behöver lite pyssel innan jag visar upp den :). Så det kommer en annan dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar