torsdag 22 december 2016

Julsnask och spännande utmaningar

Jag har gjort fyra sorters julgodis i år. Knäcken visade jag ju häromdan.

En gammal goding som jag gjort många gånger och som gör succé bland folk som gillar den här sortens godis, är marknadsnougat. Enklare godis får man ju leta efter. Och mycket blir det! Det här receptet räcker till en hel stor långpanna (alltså ugnsplåt med kanter), det blir jättemycket godis det! Man kan ju halvera mängden om man vill så blir det mer hanterbart om det bara är till familjen. Men det är ett jättebra godis att ge bort i en fin burk annars, så lika bra att köra på när man ändå gör det.
Och håll i er, för det är sannerligen inget hälsogodis. Inte ett spår av fibrer i det här inte ;) (men det är ju inte för att få i sig fibrer som en äter godis heller..)


SUPERDUPERGOD MARKNADSNOUGAT

Lag:
250 g smör
11½ dl strösocker
3½ dl vatten


Mjölblandning:
13 dl vetemjöl
8 dl florsocker
2 dl kakao

3 tsk vaniljsocker

Börja med att sikta mjöl, florsocker, kakao och vaniljsocker genom en sil ner i en stor bunke. Förbered en långpanna genom att klä den med bakplåtspapper (ända upp på kanterna, man får kanske använda två bakplåtspapper omlott).

Koka ihop smör, socker och vatten i en stor kastrull (jag använde en femliters, tror jag att det är).
Från att det börjar bubbla, låt koka i ungefär en minut. Rör om lite då och då med en slev.

Sen häller du bara i mjölblandningen i kastrullen (ta av kastrullen av värmen) och rör kraftigt och snabbt med sleven tills det blir en jämn, chokladbrun smet.
Sen häller du bara smeten i långpannan. Allt det här ska gå rimligt snabbt så inte smeten börjar stelna, för då blir det svårt.

Sen är det bara att bre ut smeten ända ut i kanterna så det blir jämnt, och sen låta den stelna. Man kan ställa långpannan/formen i kylskåpet om den får plats, eller så kan man ställa den ute i kylan.

När nougaten stelnat så skär man den i bitar. Sen brukar jag lägga bitarna huller om buller på en bricka eller ett fat och in i kylen en stund så de torkar lite runtom, innan jag lägger i en burk. Förvaras kallt i burken!



Oh vad jag älskar den här burken! Den är fyndad på Tradera för 35,-.


Sen har jag också gjort risbräck och Mariannetryfflar. Risbräck är ju om möjligt ännu enklare än marknadsnougat. Smält choklad i en skål i mikron. Häll i rispuffar, blanda om, smeta ut på ett bakplåtspapper, låt stelna. Skär i bitar, klart. 

Mariannetryfflar gjorde jag efter receptet på Jennys matblogg. Jag gjorde dock dubbel sats, och så använde jag en blandning av ljus och mörk choklad. Såhär: 

MARIANNETRYFFLAR

knappt 1 dl vispgrädde
200 g choklad (jag blandade ljus och mörk, men man tar det man gillar)
30 st Marianne-godisar

Garnering: 
Florsocker

Mixa Mariannegodisarna i en mixer eller matberedare. Häll grädden i en kastrull och låt koka upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och rör om tills chokladen smält och det blir en slät smet.
Rör ner de krossade Mariannegodisarna och blanda ordentligt. Ställ i kylskåpet några timmar eller över natten.
Sen är smeten ganska hård, men jag karvade loss lagom bitar med en sked, och formade rund(-ish) bollar som jag sen rullade i florsocker. 




Och se! Igår hämtade jag jultidningar som jag beställt av min übergullige systerdotterson Leo. Två böcker som jag tänker lusläsa under julen och sen omsätta i praktik om jag klarar det :). 



Idag  hålls jag med potatislåda, Janssons frestelse samt morotslåda. Sen ska jag städa om jag orkar. 
Imorgon firar vi julafton, en dag för tidigt :). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar