tisdag 27 december 2016

Skinkrester och ordning på torpet

I år hade vi en gigantisk skinka på typ 6½ kg. En skinka från en ytterst glad gris, som var så närproducerad man bara kan föreställa sig.
Min rimning av skinka gick jättebra, och bara som anteckning till mig själv inför nästa års julskinkeberedning så skriver jag det här: 


Till den saltlag jag brukar använda, så var 9 dagar lagom för skinka på drygt 2 kg. Salta av i två dagar.
För en skinka på dryga 6 kilo blev det bra med 14 dagars gottande i saltlag. Den saltades av i ett drygt dygn, men kan gärna få saltas av nåt dygn till - den var god, men hyfsat salt.

Så, nu vet jag nästa år :).


Jag trodde att det skulle bli mängder av rester på en sån stor skinka. Men icke! Vi åt flitigt av den från den 23dje, den var så god så alla åt den typ som snacks.
Den bit som var kvar idag tog jag nästan hela och gjorde middag av. Och här är mitt bästa tips för i år på hur man kan ta tillvara skinkrester: 


ÄGGRÖRA MED JULSKINKA

önskad mängd julskinka
önskad mängd purjolök
önskad mängd ägg
salt, peppar, hackad persilja

Tärna skinkan, strimla purjon. Stek på i smör i en gryta så det får lite lite färg.
Knäck över ägg så det blir lagom. Rör om, låt äggen stanna. Salta, peppra och strö över persilja. Servera!




ÅH så himla gott det blev! Jag tog lite ketchup till, det passade fint. Helst hade jag velat ha chilisås men det fanns inte att uppbringa i huset. 

Nu finns det bara en liten snutt skinka kvar, det får bli lunch imorgon.


Annars har vi tillbringat några timmar ute på ärenden idag. Fixat lite åt min mamma, och så var jag på Lindex och fyndade kalasbyxor plus en flaska vad det nu heter....inte parfym, men sån spray man kan spraya över hela kroppen, och som doftar lite milt. Himla god i alla fall, en favorit sen ett bra tag!


Och på bokhandeln köpte jag en almanacka. Nu ska mina små kladdpapper och anteckningsblock och annat som bara försvinner hela tiden, samlas i denna almanacka istället. Den var stor och bra, och det fanns gott om plats för varje dag att skriva, plus en hel sida att anteckna på under veckan. 
Och så var den snygg till på köpet :)




Nu är Eskil här hos "mormor". Eskil är alltså dotterns valp. Har jag ens haft nån bild på honom i bloggen?... Om inte, här kommer en (inte lätt att fota en yster valp...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar