torsdag 13 september 2012

Äppeltider!

Höst! En del gillart inte, men jag gör :). I alla fall såna här fina höstdagar när solen skiner och luften är alldeles klar och äppelträden är fulla med finfina äpplen! Man kan plocka korgvis!





I år är det verkligen äppelår, i alla fall här hos oss. Alltför mycket blir ju ruttet och förstört, men jag har tänkt att jag i alla fall ska försöka ta tillvara så mycket som möjligt av äpplena. Så nu är min högsta önskan en sån här:


En äppelsvarv! Den både skalar, kärnar ur och skivar i ett nafs. Det måste ju vara världens bästa uppfinning, näst efter pannlampan?

Nåväl, tills jag har fått min Moster Hulda så har jag ju en Sambo Andreas som både skalar, kärnar ur och skivar om jag ber snällt :). Så jag har kunnat ta tillvara mina finfina äpplen ganska bra hittills. Det har hunnit bli äppelmos, men också

äppelkaka med mandelmassa
 
 
 
äppelkräm
 
 
 
och franska äppel- och vaniljbullar som jag inte har bild på just nu (de ligger i frysen) men som blev sjukt goda - kalljästa bullar med en klick vaniljkräm på, samt en äppelklyfta nerstucken. Pudras med florsocker innan man mofsar i sig dem.
 
Nu har jag planer på att göra lite mer äppelmos, och så tänkte jag ge mig på att göra äppeldricka. Fler förslag på bra äppelidéer mottages tacksamt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar