fredag 14 september 2012

Nybakt!

På söndag får vi finfrämmat. Då kommer min fine brevkompis Leo, hans bedårande lillasyster Paulina, och deras söta föräldrar på fika. Mamman i familjen är jag moster till :)

Såklart ska det bjudas på hembakt! Jag har lite i frysen, men idag bakade jag även chokladsnittar. Så himla lättbakt (även om mina flöt ut lite mer än tänkt) och snabbt, och omtyckt av alla som gillar choklad det minsta!

(bara kaffet i koppen som saknas...)

Det här receptet följde jag:

Chokladsnittar:

200 gram margarin
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
3 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
4½ dl vetemjöl

Gör så här…
1. Blanda samman alla ingredienser i en skål för hand till en slät deg.
2. Dela degen i tre delar och rulla ut till längder. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck lätt på rullarna och pensla med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker.
3. Grädda 13-15 min i 200 grader. Låt svalna lite. Skär sedan sneda snitt med en vass kniv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar