måndag 17 september 2012

Dagens tips förresten!

Om man vill ha nåt gött en lördagkväll så finns det väl knappast något godare än gyllenegräddat vitlöksbröd som man doppar i en nästan oförskämt vitlökig tzatziki? :)
I lördags blev det så här hemma. Sjuuuuukt gott! :)


Mina vitlöksbröd gör jag såhär:
Ta Bregott, lägg lagom mycket (hellre för mycket än för lite) i en skål. Kör i mikron i typ 10 sekunder så det blir lagom mjukt. Häll i persilja, pressa i vitlöksklyftor efter smak (hellre för mycket än för lite).
Lägg formfranskaskivor på en plåt med bakplåtspapper på. Smöra bröden med vitlökssmöret. Strö över några flingor flingsalt på varje bröd.
In i ugnen, 225 grader i några minuter tills bröden börjar få färg. Ut med dem, skär i trekanter, servera genast.

2 kommentarer:

  1. Mmm, så gott! :) Jag brukar dutta på olivolja istället för smör och att kombinera med tzatziki har jag inte tänkt på, tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, ja, olivolja är nog gött på också! Det får jag testa nån gång framöver.
      Med tzatziki blir det hysteriskt vitlökigt - men gött :)

      Radera