torsdag 20 september 2012

Nyttigheter på burk

Sonen, P, vill gärna äta fil och müsli på morgonen. Men det ska vara "Crunchy", sån där lite knäckaktig och jättesötad. Inte så nyttigt om man ska äta det varje dag, tänker mammi. Så jag gjorde egen müsli idag. Betyget från P: "Mycket godare än crunchys!" :)

Och visst var det lite sötning i. Men inte på långa vägar så mycket som jag är helt säker på att det finns i köpecrunchysen.
Såhär gjorde jag:

Honungsrostad musli:
7 dl havregryn
1 dl krossade linfrön
2 dl solroskärnor
1 dl kruskakli
1 dl rågkross
Liten påse hackad mandel

Blandas ihop i en stor skål. Sen blandade jag några matskedar vatten, några matskedar rapsolja, kryddade med salt, lite honung, kanel och kardemumma och hällde över grynblandningen och rörde om med näven.
 
Sen hällde jag alltihopa i en långpanna med bakplåtspapper på, och in i ugnen som står på 175 grader.
Rör om ofta, annars blir det bränt!
Mot slutet ringlade jag över lite sirap och rörde om, och så in i ugnen en stund till.
 
Finfin müsli, nyttigare och billigare än köpt och inte alls besvärlig att göra! :)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar