fredag 5 december 2014

Att bli en favorit med hjälp av en

Jag bor ju med de två männen i mitt liv - min sambo, och min "lille" son (han är numera längre än sin mor och har storlek 43 i skor, men han är ändå min lille påg...).
Om de två får välja middag en dag så är det inte helt omöjligt att de önskar Shepherds pie. Alltså fåraherdens paj, en riktig engelsk klassiker. Det är en av deras absoluta favoriter, båda mina pågar älskar det! Så när jag gör den favoriten - ja, då BLIR jag en. Favorit alltså :).

Det finns ju väldigt många varianter på Shepherds pie. Jag vet inte hur den smakar i England, men jag vill väldigt gärna testa nån gång.
I en del recept ska man fräsa köttfärsen innan man lägger den i formen. I en del andra recept ska köttfärsen kryddas och sen plattas ut i formen, och sen in i ugnen.
Här hemma gillar vi den bäst i variant nummer två.

Såhär gör jag den:

SHEPHERD`S PIE

Mos:
1 kg potatis
2 dl grädde
1 ägg
50 g smör
2 dl purjolök, finhackad
250 g riven ost
salt, vitpeppar

Färs:
500 g köttfärs (går bra med fläsk-, nöt-, bland- eller lammfärs, vilket som)
3 msk worchestersås
2 msk kinesisk soja
1 tsk sambal oelek
1 ägg
salt, svartpeppar


Börja med moset. Skala potatisen, skiva den och koka så den mjuk i saltat vatten.
Häll av vattnet. Vispa ner grädden och smöret med hjälp av elvisp. I med purjolök och hälften av osten, och smaka sedan av med salt och vitpeppar.

Blanda köttfärs med de övriga ingredienserna. Smörj en ugnsform med lite olja, och platta ut färsen där i. Grädda i 225 grader i 10-15 minuter.
Ta ut formen ur ugnen, och spritsa över moset lite snyggt. Strö över resten av den rivna osten, och ställ sedan in i ugnen igen i en kvart eller tills moset fått fin färg.

Sallad till, och det var även gott med inlagd gurka :).





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar