fredag 26 december 2014

Att bryta ny mark

Egentligen gillar jag revbensspjäll. Det blir bara aldrig att jag köper det, och jag har aldrig nånsin tillagat det själv.
Inte förrän idag, vill säga :)

I frysen låg ett gigantiskt revbensspjäll, tjockt och fint. Från väldans närproducerad gris.
Så igår skred jag till verket och tog upp det fina spjället, som tog upp en halv fryslåda.

Idag tillagade jag det, på ett ungefär efter Leilas recept som du hittar HÄR. Det var bara några finjusteringar jag gjorde, för att få det lite mer efter egen smak. Bland annat tillsatte jag vitpepparkorn och lagerblad när jag kokade köttet, och så lät jag köttet ligga kvar i spadet i några timmar när det var färdigkokt - drog bara kastrullen av plattan.
Köttet var så mört så det var nästan svårt att lyfta över från kastrullen till långpannan, det höll på att falla isär helt :)

Men GUDARS så gott det blev!! Rekommenderas verkligen!

Till det gjorde jag en varm potatissallad med rostad potatis. Jag skalade potatis, skar i ca 3 cm stora bitar. La i en ugnsform, hackade en rödlök grovt och ca 15 cm purjolök likaså. La ner löken i formen, ringlade över olivolja, slängde på en näve miniplommontomater, på med grovmalen svartpeppar och flingsalt, rör om med händerna, och sen in i ugnen på ca 250 grader. Man får hålla koll så det inte bränns!
När det fått fin färg och potatisen var genommjuk, tog jag upp det (och gjorde på så sätt plats för revbensspjällen i ugnen ;)). Medan spjällen blev färdiga med glazen och allt, fick potatisen stå och svalna något i formen.
Sen rörde jag ihop några matskedar äppelcidervinäger, ca ½ dl olivolja, en tsk dijonsenap, finmalen vitpeppar, samt lite salt och socker. Det hällde jag över potatisen och rörde om, och la sedan över potatisen i en annan skål så det såg lite trevligare ut :).

Jag gjorde även en coleslaw - skar vitkål och rödlök i tunna strimlor, rev en morot grovt, rörde ihop allt. Blandade 1 dl creme fraiche och lika mycket majonnäs, saltade och pepprade och rörde ner i vitkålen och rödlöken och moroten. Klart!

Och så en fetaostkräm, som pricken över i:et - bara mosad fetaost, och så blanda ut med lite creme fraiche.

Allt det här blev en gudomlig middag, och vi var som stinna julegrisar både jag och Andreas efteråt :).
Revbensspjäll ska jag laga fler gånger! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar