onsdag 3 december 2014

Ett rejält dagsverke

Ja, som sagt, vi fick ju hem en halv gris häromdan.
Och här ska inget gå till spillo minsann! Dels fick vi ju fint kött - en fantastisk filé, världens finaste kotletter, maffiga stora karrébitar, fläsklägg, en ljuvligt snygg julskinka (som kommer att bli en följetong här på bloggen inom kort...), finfina stekbitar...ja, det var ingen ände på´t.
Och fina späckbitar att hänga upp i träden åt fåglarna!
Och jättefina fläskbitar som jag ska rimma och laga stekt fläsk och löksås.

Men så fanns det också jättefina köttben som jag såklart skulle koka egen fond på.
Jamen ni hör ju själva - egen fond! Det är såklart tusen gånger bättre och godare och roligare att ha i grytor och såser än att pudra i köttbuljongpulver. Jag använder just köttbuljongpulver rätt ofta, men det är ju inte så värst bra egentligen - en massa E-medel och palmolja och annan skit.
Nej, här skulle kokas egen fond!

Och jag kan ju säga såhär, att även om det tar en hel dag att koka egen fond så är det ju inte så jättemycket jobb. Mesta tiden handlar ju om att den ska stå och koka helt för sig själv.
Men riktigt så funkar inte min hjärna numera. Den koncentrerar sig på helt konstiga saker. Som en kokande fond.
Jag var helt enkelt tvungen att gå var femte minut och kolla till fonden. Det var ju inte så mycket att se, men jag var tvungen. Och däremellan tänkte hjärnan på fonden hela tiden, av nån konstig anledning.

Men den som inte har sån hjärna som jag har, den rekommenderar jag verkligen att koka sin egen fond :).

Såhär gjorde jag:

FOND PÅ FLÄSKBEN


ca 4-5 kg fläskben
2 morötter
½ kålrot
2 rödlökar
1 gul lök
1 vitlök
1 dl tomatpuré
3 msk timjan
2 msk vitpeppar
1 msk svartpepparkorn


Värm ugnen till 225 grader. Lägg benen i en långpanna, och ställ in i ugnen. 



Låt rosta medan du skalar och skär upp morötterna i grova bitar. 





Släng in dem i långpannan, vänd lite på köttbenen så de blir rostade från alla håll.
Efter tio minuter penslar du på tomatpurén på benen och grönsakerna, lite slarvigt. In i ugnen igen i 10-15 minuter. 



Lägg ben och grönsaker i en stor gryta (jag har en jättegryta, det bör man ha för att göra det här). Ha i kryddorna (tillsätt salt om du vill, det gör man som man vill - annars kan man ju salta sen när man väl lagar mat på fonden).

Koka upp och låt puttra på låg temperatur, under lock, i ca 6 timmar. Det kommer att dofta ljuvligt i huset! :)
Behövs det så skumma av, men det behövde inte jag.

Efter 6 timmar, ta upp köttbenen och det mesta av grönsakerna innan du häller buljongen genom en sil, ner i en annan stor kastrull.
Koka buljongen kraftigt, utan lock, tills det har reducerat ner till lite mindre än hälften och smakar mustigt.

Låt svalna. Sen hällde jag upp i påsar, 2 dl i varje. Jag vet inte om det blir lagomt, men jag hoppas det :). 




Jag la påsarna i en burk innan jag frös in - IFALL de skulle läcka!

Jag får rapportera sen hur fonden funkade i matlagningen!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar