söndag 28 december 2014

Efterrättstips till nyår?

Igår hade vi gäster - Andreas föräldrar, hans lillebror samt lillebroderns sambo. Vi grillade! Ja, i det allra mest smällkalla var planen att grilla tunna skivor av fläskkött, marinerat i sweet chili. Och det gjorde vi. Eller stackars Andreas stod ute i kylan och grillade, jag fixade tillbehören. Så som det brukar vara. Fast på sommaren sitter han ju gött där ute med sin öl och kollar till grillen, så det jämnar nog ut sig ;)

Till efterrätt gjorde jag ett experiment. Jag minns inte var jag såg eller hörde det här, jag tror det var nån som pratade om det. Men det lät så enkelt och gott så jag testade, och...ja. Det var både enkelt och gott :)

HALLON- OCH VANILJBAKELSER 12 st

1 rulle smördeg (fyrkantig)
ca 1½-2 dl god hallonsylt
ca 2-3 dl vaniljkräm (funkar fint med vanlig marsankräm som man vispar ihop bara)
färska hallon
florsocker


Rulla ut smördegen. Ta ut rundlar med hjälp av ett glas. Lägg i formar - jag använde mig av stora muffinsformar i aluminiumfolie, men det funkar säkert fint med muffinsplåtar eller så.
Rundlarna ska vara lite större än botten på formen, degen ska gå upp ett par centimeter på kanterna.

Lägg i rundlarna i formarna. Klicka i en rågad matsked hallonsylt, bred ut lite så det täcker botten.
Klicka i ca 1½-2 matskedar vaniljkräm ovanpå hallonsylten.

Grädda i ugnen, 200 grader i ca 15 minuter. Ta ut och låt svalna.
Vid servering lägger du på en hög färska hallon på varje bakelse, pudrar över med florsocker och serverar det hela med en klick grädde.

Himla bra efterrätt som går att förbereda dan innan om man vill! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar