måndag 15 december 2014

Karjalan piirakka

Eller karelska piroger, om det klingar mer bekant (och är lättare att uttala för er som inte behärskar det ädla, finska språket ;)).

När jag var liten gillade jag inte de här pirogerna. De smakade inget, tyckte jag...
Men de fanns ju där, varje jul, på julbordet. Och de var en riktig delikatess för de vuxna, så mycket förstod jag ju!


Och liten blir stor, och nu när jag är vuxen så älskar jag karelska piroger! Mamma brukar göra dem varje jul och jag har njutit. Jag TROR att jag nåt år gjorde egna också, men jag minns inte riktigt.
I år tänkte jag i alla fall att en redig finne måste ju för bövelen kunna baka sina egna karjalan piirakka. Så igår kokade jag risgrynsgröt, och idag skred jag till verket.
Jag trodde av nån anledning att det skulle vara svårt och jobbigt och tidsödande. Men det var ju plättlätt, och väldigt roligt eftersom man ser resultat så fort :).

Om du aldrig ätit såna här förut: Läs receptet och fundera över vad de kan smaka. Gör det nu!

.............

Nå? Vad tror du? Ja, visst verkar de smaklösa? Tråkiga. Helt menlösa.

Men jag lovar, det ÄR de inte! Till allt salt och kryddigt och fett som finns på julbordet så är de helt makalöst goda!
De är också goda att värma på kvällen till kvällsmat, med lite smör på.

Om du nu inte orkar baka dem, så lova att du i alla fall smakar om du nån gång har turen att bli bjuden!

KARJALAN PIIRAKKA (12 st)


2 dl kallt vatten
1 tsk salt
2½ dl vetemjöl
2½ dl fint rågmjöl

Typ en halvliter risgrynsgröt, avsvalnat eller kallt

Rör ihop vatten, salt och mjöl till en deg. Det går kvickt med bara handkraft i en bunke, till och med för en reumatisk och orkeslös gammal tant som jag.
Ta upp degen (som är rätt stum och oelastisk och ser rätt grå och tråkig ut) på bakbordet. Dela i tolv delar.
Rulla varje del till en liten boll. Kavla ut till en tunn oval, typ 2-3 mm tjock.
Lägg en klick gröt på varje oval, bre ut nästan ut i kanterna. Vik sedan in kanterna och nyp ihop dem.

Grädda 10 minuter i mitten av ugnen, på 275 grader.
Pensla med smält smör så fort du tagit ut dem ur ugnen.

Låt svalna lite, och ät sen som de är eller med lite smör. Många gillar också äggsmör på, alltså kokt, mosat ägg blandat med smör. 






2 kommentarer:

  1. Undrar hur många man mumsat i sig under åren, har aldrig testat att göra egna men nu har jag receptet. Tackar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa, tycker jag! De är väldigt enkla och snabba att göra :). Och såååå himla goda....*slurp*

      Radera