lördag 6 december 2014

Nu i sockerpastans tidevarv

Jag är med i en facebookgrupp som heter Kakburken. En fantastisk grupp där folk visar upp de mest otroliga bakverk! Och alla är så duktiga, och de gör verkligen kanonfina kakor och tårtor och bullar och godis och ja, allt sånt som är gött men kanske inte alltid så nyttigt ;). 

Tårtor numera görs ofta med så kallad sockerpasta. Jag får villigt erkänna att jag inte är hemma alls på det, jag har aldrig ens testat. Men andra har gjort, och visat upp de mest otroliga kreationer. Man häpnas! Jätteduktiga, verkligen!!

Men när jag blir sugen på tårta så är det inte sockerpastatårta jag blir sugen på. Jag blir sugen på gammal hederlig jordgubbstårta, med mosade jordgubbar och vaniljkräm i, och massor av grädde och jordgubbar och mandel ovanpå. DET är tårta för mig! Ingen sockerpasta eller "fluff" eller annat modernt, så långt ögat når!Eller en vanlig liten bakelse med rulltårta som bas, och grädde och lite burkmandariner på. Hur festligt är inte det? Helst ska det vara strössel på också, men det hade jag inte hemma idag när jag fick för mig att göra bakelser till lördagssnask, så det fick bli lite riven choklad istället. 

Min rulltårtebotten har jag provat mig fram till. Den här versionen blir (enligt min åsikt) helt perfekt! 

RULLTÅRTA

4 stora ägg
2,25 dl socker
½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1½ tsk bakpulver
1½ tsk vaniljsocker

Vispa ihop ägg och socker fluffigt. Rör ihop vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker i en skål, vänd ner i ägg- och sockersmeten (inte vispa, bara vända ner försiktigt så det blandar sig).Häll i en långpanna med bakplåtspapper som du har smort ordentligt ända upp till kanterna. Bred ut smeten, grädda i 250 grader i ca 5-7 minuter (håll koll så ser du när det är klart!)Stjälp upp det hela på ett annat bakplåtspapper som du har sockrat.

Ikväll blev fyllningen hemmagjord, lättsockrad jordgubbssylt. Lite syrlig, så himla gott till allt det andra söta!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar