tisdag 23 december 2014

Julefrid...

I år firar vi jul redan idag, den tjugotredje. Imorgon firar nämligen Johanna och Albert på annat håll. Och eftersom jag så gärna vill ha alla samlade när vi firar, så tar vi det idag istället :). Och det går ju fint det med!
Min mamma har varit här också, och vi har gjort allt man ska på julaftonen - utom att kolla på Kalle Anka eller Karl-Bertil Jonsson.

Julmat åt vi i långa banor. ÅH så gott! Herregud så fint! Alltså, julbordet som vi var på första advent var ju kalasfint på alla sätt.
Men julbord hemma, med familjen omkring en....nej, det är det faktiskt inget som klår.

Julskinkan, den eviga historien, blev sjukligt god. Jag tänker ALDRIG mer köpa färdig skinka - nej, hädanefter ska det rimmas egenhändigt! :)
Note to self: Två veckor är lagom att rimma en typ 4-kilosskinka. Salta ur (OBS!!! VIKTIGT!!!) i kanske två dygn. Nu körde jag ett dygn och även om skinkan var den godaste jag ätit någon gång, så hade den faktiskt mått bra av att få ur sig lite mer salt. Så två dygn blir bra.
Sen in i ugnen, på galler och med en långpanna med vatten under. 100 grader, tills skinkan är 70 grader.
Så, nu vet jag exakt hur jag ska göra nästa jul :). 





Sen hade vi julklappsutdelning. Alla blev nog nöjda. Jag var i alla fall jättenöjd. Bland annat fick jag en kruskavel, en elektrisk fotfil samt en fin delikatesskruka med marmelad, pesto, lemoncurd och te.



Nu har Johanna, Albert och lilla mamma åkt hem till sig. Petter försvann upp på sitt rum (datorn lockade ;)), och kvar sitter jag och Andreas med tända ljus. Huset står lagom pyntat, gran har vi bara en liten en i en stor glasburk. Johanna och Albert var ute och högg granen i förmiddags, och klädde den sen.
För de flesta andra har julen inte ens börjat än, men jag kan redan konstatera: För mig blev den här julen fin.



Lagom julpyntat hus. 



GOD JUL ÖNSKAR JAG ER ALLA!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar