söndag 7 december 2014

Det stora skinkäventyret, del 1

Ja, så var det då dags. Nu börjar det stora skinkäventyret 2014.

I huvudrollen: Skinkan
Biroll: Jag




Huvudrollsinnehavaren


Idag var det dags att lägga skinkan i saltlag. Den ska ju rimmas, gudbevars, och det är tydligen ett väldigt sjå med det! :)

Så idag kokade jag saltlag.

6 l vatten
1½ kg grovt salt utan jod
knappt 1 dl socker


Koka i en jättestor kastrull, tills allt salt har löst sig. Ställ ut med lock på för kylning.
Under tiden kokade jag upp en kryddlag.

1½ l vatten
1 msk enbär, mortlade
1 tsk svartpepparkorn, mortlade
1 tsk vitpepparkorn, mortlade
4-5 nejlikor
1 lagerblad, smulat





Koka upp lagen, låt koka i fem minuter, och ställ sedan på kylning.

När lagen är väl kyld, blandar man ihop de båda (kryddlagen ska silas först!).
Sen lägger man i skinkan. Jag hade läst nånstans att man inte ska använda kastrull (fast på ett annat ställe använde de just kastrull....), så jag hade en stor plastbunke med lock. 





Skinkan flyter upp, så man får lägga ner en vikt. Jag la dit ett fat som tryckte ner skinkan.
Sen ställde Andreas ut hela härligheten ut i förrådet. Där är det kallt och bra.

Nu ska jag umgås med skinkan var da´, vända på den lite och röra om i lagen. Så ska jag hålla på i två veckor. Stay tuned. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar