söndag 7 december 2014

En paj som blev lite paj

Vi stod där och hängde framför kylskåpet, båda två. Lite hungriga, men vad ska man ta?

- Jamen jag gör en ost- och skinkpaj! sa jag.
- En ost- och skinkpaj? Nu??..., tyckte Andreas.

Men jo, ost- och skinkpaj går ju fort tänkte jag och satte honom att strimla skinka och riva ost.
Själv svängde jag ihop en pajdeg på en höft - lite mjöl, lite smör, noppa ihop och sen lite vatten i, och arbeta ihop till en deg. Jag tryckte ut degen i en springform och ställde in i ugnen, medan jag hackade purjolök och vispade ihop lite mjölk och ägg som jag kryddade med salt och vitpeppar och hackad gräslök.

Så ut med formen ur ugnen, i med skinka, ost och purjo (som jag blandat ihop i en bunke), och så hällde jag äggstanningen över. Oj, det droppade lite om formen när den åkte in i ugnen, det märkte jag ju. Men jag tänkte att det är nog jag som spillt lite bara.

Men när jag tittade in i ugnen efter en stund så var det fullständig katastrof - hela springformen läckte, och all äggstanning (nästan all) hade runnit ur! Det låg på botten av ugnen, men förutseende som jag är har jag lagt en plåt där så det kändes ändå lugnt.

Jaja, det blev en paj med inte så mycket äggstanning. Men det gjorde inget. För den blev god :). 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar