torsdag 4 december 2014

Tomatsoppan blev grönsakssoppa

Häromdagen skulle jag laga tomatsoppa till middag.
Men när jag väl stod där upptäckte jag att vi bara hade en ynka liten burk med passerade tomater. Inga krossade alls.

Det är då man får planera om! :)
Tomatsoppan fick helt sonika bli en grönsakssoppa, för är det veggodag så är det.

Jag hackade en rödlök och en gul lök, tio centimeter purjolök samt två vitlöksklyftor. Jag fräste dem i lite olja i en gryta, tillsammans med två grovt rivna morötter samt en hackad halv röd paprika.
När allt är lite mjukt, hällde jag på den där burken med passerade tomater, samt nån deciliter rödvin.
Vinet gör att soppan blir mustig och smakrik.

Sen kryddade jag med salt, peppar, oregano, timjan, basilika samt en liten gnutta socker för att runda av det hela.
Först tänkte jag ha i lite nudlar också, men insåg att det behövs inte.

Vi toppade med lite mozzarella på tallriken, och så bjöds det vitlöksbröd till. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar