tisdag 30 december 2014

Thaimarinerad kyckling med jordnötssås

Efter all julmat är det gott med nåt helt annat.
Idag var Johanna och Albert här, och jag lagade till kyckling som jag hittade på en egen marinad till, och så gjorde jag en jordnötssås som du hittar receptet till HÄR!
Och så jasminris till det. Och sallad, förstås.

Marinaden ja - först tänkte jag vara lat och bara pensla på lite köpegrillolja på kycklingfiléerna. Men hur bra hade det passat till jordnötssås? Inte så bra alls. Dessutom mycket roligare att göra eget, och inte alls svårt. Jag tänkte mig lite thaismaker i det hela.

Jag hade i en skvätt (typ ½ dl) kinesisk soja, lite mindre rapsolja, samt en skvätt sesamolja. En dryg matsked flytande honung, saften av en halv limefrukt, två pressade vitlöksklyftor, och så salt och lite svartpeppar. Blanda ihop, pensla på filéerna, och så in i ugnen, 225 grader i kanske en halvtimme (eller tills de är klara helt enkelt).

Jo, jag hann med att baka lite bröd också! I Finland äter man ett fantastiskt gott (men finskt då...alltså ganska smaklöst, gråbrunt...) bröd som heter rieska. Det bakas på kornmjöl och har bara lite bikarbonat i, så det jäser inte så värst.
Originalrieska är ganska omständligt, man får bl a lägga kornmjölet i blöt kvällen innan har jag för mig. Men jag testade att göra en fuskvariant, såhär: 


RIESKA (fuskvariant)

4 dl kornmjöl
2½ dl vetemjöl
1 tsk salt
½ tsk bikarbonat
4 dl filmjölk


Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Häll på filen, blanda ihop till en lös deg. 

Pudra mjöl över ett bakplåtspapper som ligger på en plåt. Dela degen i fyra delar. Lägg två kluttar på varje plåt. Pudra mer mjöl över och platta sen till med händerna till en brödkaka som är lite mindre än en centimeter tjock. Borsta bort överflödigt mjöl, nagga brödet med en gaffel, och grädda i 275 grader, mitt i ugnen, i ca 7-8 minuter. 

Brödet blev helt ok, men inte alls så segt och stumt som jag hade önskat (för det ska vara segt och stumt!). Nästa gång gör jag nog den krångliga vägen. Men gott bröd ändå, och kanske ett alternativ till de ständiga sconsen och snabbfrallorna om man vill ha bröd snabbt t ex på helgmorgonen? :)

Vi åt brödet till maten, och det passade finfint!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar